23948sdkhjf
Del siden
Annonce

GS1 på hospitaler – hvorfor det?

Hvordan mødes praktiske arbejdsgange og GS1 Standarder i hverdagen på en hospitalsafdeling? Som ny medarbejder i GS1 Denmark giver Anne her sit bud på standarders rolle i at opnå højere patientsikkerhed.

Forankring af forandring

Anne er uddannet sygeplejerske i 2010 og fik arbejde i Børnekirurgisk Klinik på Rigshospitalet. "Jeg var så heldig at få indblik i processerne på operationsafdelingen, samt erfaring med forberedelse og pleje af patienterne på en kirurgisk afdeling. Jeg så tydeligt, at patientsikkerhed er noget, der skal skabes gennem alle processer – og det er mange", fortæller Anne Aarslev Schmidt.

Hurtigt blev Anne også involveret i et projekt, der skulle højne patientsikkerheden i forbindelse med medicinering ved brug af stregkodescanning og anvendelse af den personlige digitale assistent. (En håndholdt computer der viser den dispenserede medicin, så det sikres, at den rigtige medicin gives til den rette patient). Hun oplevede ofte frustrationer fra sygeplejerskerne, som skulle ændre arbejdsgange og ikke altid følte, at hverdagen blev lettere. Det var derfor svært at få forankret forandringen.

Redskaber til implementering søges

"Jeg oplevede, at der var behov for bedre redskaber til at sikre en ordentlig udrulning og forankring ude på afdelingen. Selvom oplevelsen med den direkte pleje af patienter er meget givende, var jeg sikker på, at det var det rette for mig at bidrage lidt mere 'behind the scenes'. Jeg ønskede at hjælpe sygeplejersker og andre involverede med at blive fortrolige med nye systemer og arbejdsgange, der peger henimod at skabe mere tid til patienterne og højere patientsikkerhed".

Efter 3 år på Børnekirurgisk Klinik begyndte Anne derfor på Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse for at få flere redskaber til at løse den krævende opgave med at implementere it-systemer på hospitaler. Og efter veloverstået uddannelse begyndte Anne 1. oktober hos GS1 Denmark som Healthcare Specialist.

Gør en forskel med GS1

"Det er faktisk ikke for meget at sige, at jobbet hos GS1 Denmark er lidt af en drøm for mig. Da jeg hørte om GS1 tænkte jeg, at det da er fantastisk, at der er en organisation, som arbejder med at højne patientsikkerhed gennem standardisering og styrkede processer. Her var jo netop det redskab, som jeg havde manglet. At GS1 desuden er not-for-profit og global giver ekstra troværdighed og soliditet til GS1's løsninger", mener Anne.

Den menneskelige faktor

Så hvad skal der til for at højne patientsikkerhed?

"Som jeg ser det, er der en treenighed der skal gå op: Fundamentet lægges med GS1 standarder for identifikation og stregkodemærkning. Oven på det kan målrettede it-løsninger bygges. Og derefter skal brugerne, fx sygeplejersker, gøres fortrolige med de nye systemer. Det er altafgørende, at den menneskelige faktor ikke undervurderes. Uanset hvor smart et system er, er det brugerne der afgør, om det bliver en succes i det lange løb".

Hvad byder fremtiden på?

"Jeg ser allermest frem til at tage GS1 med under armen ud på hospitalerne i Danmark. Vi kan hjælpe både med at analysere afdelingernes processer og med forslag til hvordan man kan implementere GS1-løsninger, fx udvidet brug af stregkodescanning til forebyggelse af medicineringsfejl. Som vi hvert år kan læse i Patientsikkerhedsforeningen opgørelse over utilsigtede hændelser i sundhedssystemet, er der stadig mange ting at tage fat på. Det handler slet ikke om at pege fingre af nogen, kun om at forbedre det man kan".

Vil du vide mere om GS1 i sundhedssektoren?

Kontakt Anne Aarslev Schmidt​ på asc@gs1.dk​

GS1 Denmark
Vesterbrogade 149
1620 København V
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK10629845
P nummer: 1000109004

Kontaktperson

HRO
Helle Riis Olsen
Marketing koordinator
hol@gs1.dk

Send til en kollega

0.047