23948sdkhjf

Randers har succes med hjemmepleje foran computerskærmen

- Jeg får den samme hjælp, som jeg gjorde før, og det er blevet meget nemmere, siger Alf Jørgensen, borger.
Hjemmeplejebesøg foran computerskærmen har vist sig at være en succes i Randers Kommune.

I juni måned indførte kommunen, at borgere, der gerne vil have mere fred og ro i hverdagen, med blot et klik på computeren kan komme i kontakt med plejepersonalet.

- Vi oplever, at nogle borgere betragter os som et forstyrrende element i deres hverdag. Hvis de for eksempel får 5-6 besøg om dagen på cirka-tidspunkter, kan det være svært at planlægge andre ting. Nogle borgere føler også, at de skal være præsentable og have ryddet op, når vi kommer, og det kan være stressende og irriterende for dem, fortæller distriktssygeplejerske Karina Spanner.

Karina Spanner tilføjer, at der altid ligger en faglig vurdering bag, om borgeren kan få glæde af at få skærmopkald fra hjemmeplejen, og at det ikke kun handler om, hvor mange besøg en borger modtager.

Randers Kommune forsøger i øjeblikket med projektet i Kristrup/Vorup distriktet. Efter sommerferien skal ordningen evalueres, og der vil blive taget stilling til, om det skal udbredes til den øvrige hjemmepleje.

Alf Jørgensen er én af de borgere, der har givet udtryk for, at han synes, hjemmeplejen fylder for meget i hans hverdag. Derfor var han blandt de første, der fik tilbudt virtuel hjemmepleje.

- Jeg får den samme hjælp, som jeg gjorde før, og det er blevet meget nemmere, siger Alf Jørgensen.

Virtuel hjemmepleje er som regel kun et supplement til den almindelige hjemmehjælp, hvor plejepersonalet kommer på besøg hos borgeren. Skærmopkaldene kan spare tid og ressourcer i hjemmeplejen, og skærmene bliver kun installeret hos borgere, der har mulighed for og lyst til at modtage denne form for hjælp.

- Det er meget let og effektivt at foretage skærmopkald til borgere, og vi kan læse rigtig meget i borgerens fremtoning, mimik og stemmeføring. Hvis vi bliver i tvivl om, hvorvidt borgeren er helt okay, så aflægger vi selvfølgelig et fysisk besøg hos borgeren med det samme. Det gør vi også, hvis borgeren ikke svarer på skærmopkaldet, fortæller Karina Spanner.

Fakta
Ud af de cirka 400 borgere i Randers Kommune, som får pleje i hjemmet, er det knap 40 borgere, der i løbet af de kommende måneder får tilbudt virtuel hjemmepleje.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08