23948sdkhjf

Hallo, det er Aalborg Kommune

Serviceopkald skal hjælpe ældre med digital post.
Hallo – det er Aalborg Kommune – du har ikke læst din digitale post. Har du brug for hjælp? Sådan kan det lyde, når Senior Digital ringer til ældre borgere, som modtager digital post, men ikke læser den.

Det kan have alvorlige konsekvenser for den ældre, som ikke ser eksempelvis indkaldelsen til sygehuset, til bilsyn, pensionsmeddelelsen eller brevet fra kommunen, fortæller Pia Therkildsen, som er leder af Senior Digital.

"Vi ser eksempler på borgere, som har flere måneder gamle regninger til at ligge, uden at de ved noget om det. Men det er ikke kun regninger – vi ser også eksempler på borgere, der er blevet slettet af ventelisten til en ældrebolig eller endnu værre – ikke har set indkaldelsen til en vigtig undersøgelse på sygehuset, fordi de ikke har tjekket deres digitale post. Og dem vil vi nu forsøge at få fat i, inden det får alvorlige personlige konsekvenser," fortæller Pia Therkildsen.

Som noget nyt ringer Senior Digital derfor nu også ud til ældre borgere med tilbud om hjælp til den digitale post.

Aalborg Kommune har i dag cirka 570 ældre borgere, som modtager digital post uden at logge ind i postkassen og læse den. Det svarer til 2,3 % af de af kommunens borgere over 65, som er tilmeldt digital post. Det viser den nyeste opgørelse fra Digitaliseringsstyrelsen. Hertil kommer de ældre, som har logget ind i deres digitale postkasse, men har opgivet at åbne deres post. Størrelsen af denne gruppe er ukendt, men Senior Digital vurderer, at gruppen er pænt stor. Skønnet er baseret på medarbejdernes oplevelser, når de rådgiver borgere om digital post.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125