23948sdkhjf

Brikken giver besked: Nu er det din tur

Både patienter og personale har taget godt imod et nyt system, som fortæller patienterne, hvornår og hvor de skal ind til undersøgelse i Gastro-ambulatoriet på Hvidovre Hospital.
Når patienterne henvender sig hos Cigdem Polat eller en af hendes kolleger i enhedens modtagelse, får de udleveret en plasticbrik i én af tre afsnitsfarver: lilla (endoskopi), grøn (medicinsk) eller orange (kirurgisk) og besked på at tage plads i venteområdet.

Når det bliver deres tur, blinker og vibrerer brikken. Patienten kan nu følge de farvede prikker i gulvet – svarende til farven på deres brik – til det aktuelle afsnit. Her finder de det rette lokale ved at aflæse lokalenummeret på siden af brikken.

”Vores patienter har taget rigtig godt imod systemet. Jeg kan ikke huske, at der har været negative reaktioner på brikkerne – kun positive,” siger Cigdem Polat.

Mere tid til patienterne
Før systemet blev indført i starten af 2016, skulle personalet hente hver enkelt patient i venteområdet, når det blev deres tur. Gastroenheden er stor med lange afstande, og med 3-400 patienter om dagen blev det til en masse spildtid, som kunne bruges bedre:

”Med brik-systemet har vi fået lidt bedre tid til den enkelte patient. Ikke meget – men nok til at vi kan nå at kigge journalen igennem en ekstra gang og få talt lidt med patienten, når de ankommer. Vi kan altså bruge vores ressourcer mere effektivt og samtidig være med til at give patienterne en god oplevelse,” fortæller afdelingssygeplejerske Karin Zivadinovic om fordelene ved systemet og oplever ligesom Cigdem Polat, at systemet bliver vel modtaget af patienterne:

”Det giver en form for tryghed, fordi brikkerne er noget, mange kender fra andre sammenhænge. Vi er flere gange blevet spurgt, hvor man skal hente pizzaerne, når brikken blinker,” siger Karin Zizadinovic med et smil.

Vi lever jo i 2016!
I venteværelset sidder Kirsten Bentsen og venter på, at det bliver hendes tur i det kirurgiske ambulatorium:

”Det er første gang, jeg bruger brikkerne på hospitalet, og jeg synes, det er rigtig smart. Jeg er ved tidligere besøg blevet hentet af personalet ude i venteområdet. Men jeg kan godt forstå, at personalet sagtens kan bruge tiden bedre,” siger hun og fortsætter:

”Vi lever jo altså i 2016, hvor mange ting bliver mere og mere automatiske.”

Ventet og velkommen
Hvidovre Hospitals Gastroenhed er landets største afdeling for mave- og tarmrelaterede sygdomme og har et stort flow af patienter, som ankommer til undersøgelse og behandling i tre forskellige afsnit:

”Vi arbejder hele tiden på at gøre patienternes ophold på hospitalet så problemfri som muligt. Patienterne skal føle sig ventet og velkommen. Vi har lige overstået en større ombygning af hele enheden, hvor de tre afsnit er blevet samlet omkring en enkelt modtagelse. Det giver mindre tvivl om, hvor patienterne skal henvende sig.
Det samme er tilfældet med briksystemet, som, vi håber, er med til at sikre en fornuftig forvaltning af vores ressourcer og give vores patienter en god oplevelse, når de besøger os,” siger ledende overlæge i Gastroenheden, Inge Nordgaard-Lassen om brikkerne som afslutter:

”Systemet er blevet godt modtaget af både patienter og personale. Det giver patienterne frihed til, f.eks. at gå på toilettet eller tjekke telefonen uden at være bange for at blive kaldt ind. Og fordi patienterne ikke bliver råbt op ved navn som tidligere, er der også et diskretionsaspekt ved det nye system, som mange patienter sætter pris på.”

Fakta
• Systemet bliver kaldt Safebuzz
• Løsningen var nomineret til en Danish Design Award i 2016
• Brikkerne vaskes af efter hver patient
• Systemet er leveret af firmaet Vemcall APS, som har udviklet løsningen sammen med Gastroenheden og byggeafdeling på Hvidovre Hospital
• Efter en testperiode i efteråret 2015, blev systemet fuldt implementeret i starten af januar 2016
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063