23948sdkhjf

Vejen stræber mod smertefri rengøring

Hjemmeplejen i Vejen Kommune indfører nye rengøringsmetoder, der skal forbedre arbejdsmiljøet blandt personalet. Miljørigtige rengøringsmidler og rene klude er pakket i rygsækken.
Hjemmeplejen i Vejen Kommune skal fremover hverken låne moppe, klud eller rengøringsmidler hos de borgere, der får gjort rent af hjemmeplejens personale.

Kommunen ændrer nemlig sine rengøringsmetoder i forhold til udførelsen af rengøring hos de borgere, som modtager praktisk hjælp.

”Baggrunden for ændringen er et ønske om at forbedre kvaliteten af den udførte rengøring, samt at forbedre arbejdsmiljøforholdene for medarbejderne. Ændringen betyder, at borgere, der får hjælp til rengøring, får udleveret et moppeskaft, som medarbejderne skal bruge, når de kommer og hjælper med rengøringen,” siger Kirsten Dyrholm Hansen, afdelingschef for Social & Ældre.

Lille stigning i sygdom

De rette ergonomiske redskaber og mere effektive rengøringsmidler- og værktøjer mindsker slitage blandt hjemmehjælperne, der i forvejen er udsatte for tidlig nedslidning.

Selvom sygefravær ikke er indregnet direkte i økonomien for det nye initiativ, tvivler Kirsten Dyrholm Hansen ikke på, at kommunen også her vil se en effekt.

”Generelt har vi i hjemmeplejen i Vejen haft et lavt sygefravær, men i 2015 steg fraværet, hvorefter vi selvfølgelig blev opmærksomme på at gøre en indsats. Den nye rengøringsmetode kunne meget vel blive en af løsningerne. Men det løser selvfølgelig ikke alting,” påpeger afdelingschefen.

Forventer at spare penge

Hun mener, at ændringen også sender et signal til personalet om, at arbejdsgiveren kærer sig om deres ve og vel.

”Vejen Kommune vil nu og på sigt gerne være en attraktiv arbejdsplads for fagpersonalet. Vi vil gerne vise, at vi tager deres arbejde alvorligt,” forklarer hun.

Rengøringsmetoden vil formentlig også spare hjemmeplejen for tid. Personalet undgår fremover at skulle finde borgernes rengøringsmidler og produkter frem til dagens dont, forklarer Kirsten Dyrholm Hansen.

Vejen Kommune har selvfølgelig udgifter til driften af den nye ordning, men man forventer også at spare penge.

”Vores udregninger viser, at vi sparer to minutter på hver borgers hjem. Det lyder måske ikke af meget, men hvis man tæller minutter sammen, svarer det omregnet til 160.000 kr. årligt,” fortæller afdelingschefen.

Ordningen kommer til at koste 120.000 kr. årligt til vask af klude (hvoraf de 60.000 kr. dækkes af den forventede reduktion i sygefravær) og 50.000 kr. til indkøb af rengøringsremedier og -artikler.

I forbindelse med opstart er der foretaget en engangsinvestering i skafte, klude og tasker på 171.000 kr.

Vejen Kommunes initiativ er inspireret af Ringkøbing-Skjern Kommunes indsats på samme område.

”Når vi taler om godt arbejdsmiljø i kommunerne, handler det oftest om forflytninger og velfærdsteknologi. Men vi mener, at vi også bør gøre en indsats i det små...”
Arbejdsmiljøkonsulent Alice Ichikawa fra Vejen Kommune er godt klar over, at hun hverken eliminerer sygefravær eller undgår slid på personalet i hjemmeplejen med det nye projekt ”Smertefri rengøring”. Men alligevel forventer hun en synlig effekt af, at hjemmeplejen nu skal have egne rengøringsmidler og arbejde med ergonomisk korrekte værktøjer. Og stemningen blandt personalet er positiv.
”Vi er jo først lige startet med ordningen (pr. 1 maj -red.), men dem, vi har haft på uddannelse, kan helt klart se fordelene,” fortæller Alice Ichikawa. 130 medarbejdere er startet på den nye rengøringsordning pr. 1. maj.
Fagpersonalet forventer færre konflikter med borgerne om valget af rengøringsmidler, de er glade for at slippe for gamle, beskidte klude og forventer bedre arbejdsmiljø grundet de nye, ergonomiske moppe-stænger.
Alle rengøringsmidlerne i hjemmeplejen vil fremover være svanemærkede uden ’faremærke’.
Vejen Kommune har lænet sig meget op af leverandørens anbefalinger i forhold til hvilke klude og mopper, der gør bedst rent, men i forhold til valget af tasker, har man lyttet til andre kommuners erfaringer.
”Det samme gør sig gældende, når vi har drøftet, hvorvidt det var hensigtsmæssigt at køre rundt med sammenklappelige moppeskafter eller der skulle stå et skaft ved hver borger. Vi valgte den lidt dyrere løsning med et skaft og fremfører ved hver borger af hensyn til personalet,” siger arbejdsmiljøkonsulenten.


Rengøringen hos borgere i eget hjem inkl. plejeboliger omlægges, således at medarbejderne medbringer specialklude og rengøringsmiddel i rygsæk. Der sættes et teleskopskaft ud i det enkelte hjem. Kludene vaskes på plejecentrerne.
Tiden til rengøring hos den enkelte borger kan reduceres med to minutter pr. gang svarende til ca. 160.000 kr. årligt.
Der skal anvendes tid til vask af kludene på plejecentrene. Da ordningen vil reducere medarbejdernes belastning ved rengøringsopgaverne må tidsforbruget til vask af kludene og pakning af tasker kunne dækkes delvis af en forventet reduktion i sygefravær.


Artiklen er bragt 6. maj i fagbladet Magasinet Pleje. Derfor ville du normalt skulle bruge en abonnements-kode for at læse den. Vi åbner dog vores online-univers på magasinetpleje.dk for en stund. Derfor kan du lige nu læse hele Magasinet Pleje online - gratis.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083