23948sdkhjf

Triage sparker gang i intense tavlemøder

Plejehjemmet Grønnehaven i Helsingør har sammen med Type2dialog udviklet et nyt arbejdsredskab til tidlig opsporing af udadreagerende adfærd og begyndende sygdom

På Plejehjemmet Grønnehaven i Helsingør har man indført faste triageringsmøder på den skærmede enhed Kysthuset.

Hver mandag, onsdag og fredag samles personalet for at drøfte beboerne og dele viden og erfaringer på tværs af huset. De korte, intense tavlemøder bliver ledet af en sygeplejerske eller en sosu-assistent.

Den nye mødestruktur er et resultat af et projekt, hvor plejehjemmet i Helsingør sammen med virksomheden Type2dialog har udviklet, afprøvet og implementeret et nyt arbejdsredskab og en model til tidlig opsporing af udadreagerende adfærd og begyndende sygdom.

- Udgangspunktet er et klassisk triageringsredskab. Det, som er det nye ved vores redskab, er, at det har meget fokus på adfærd, fortæller plejehjemsleder Nanna Willerslev.

Helt konkret er der blevet udviklet et triageringsskema, der både har fokus på, om beboeren for eksempel har problemer med smerter, infektioner eller fald, men også om beboeren eksempelvis er aggressiv, angst eller konfus.

- Noget af den udadreagerende adfærd kommer jo måske af en somatisk ting, som de på grund af deres sygdom ikke kan sætte ord på. De har måske ondt et sted og kan ikke udtrykke det, og så kommer det til udtryk i en ændret adfærd eller en udadreagerende adfærd. Så der er flere ting, man skal udelukke, før vi kan handle og ved, hvor vi skal sætte ind, forklarer social- og sundhedshjælper Ulla Roshaug.

Denne artikel har været bragt i den trykte avis, Magasinet Pleje, 28. april 2017.

Normalt ville artiklen være låst og kun tilgængelig for vore abonnenter. Vi har åbnet op for hele vores pleje-univers for en periode, så du gratis kan læse med og også dykke ned i vores arkiv.



Grøn, gul og rød

Alle Kysthusets beboere triageres nu dagligt i alle vagtlag, og de opdeles i tre kategorier, der beskrives i tre farver.

Grøn er normal habituel tilstand, gul betyder en eller flere mindre ændringer i habitualtilstanden og rød betyder, at der er markante ændringer i beboerens habituelle tilstand.

- Hvis vi observerer en ændring i adfærd, så triagerer vi personen op på en tavle, der er sat op i de samme tre farver, fortæller Ulla Rosshaug.

På de fælles triageringsmøder tre gange om ugen gennemgås beboerne, der står på tavlen, systematisk.

- Vi har arbejdet meget med mødestrukturen til det her triageringsmøde, fordi selve mødet kun tager et kvarter, og det skal ikke være et kaffemøde, der skal være ren fokus på beboeren, siger sygeplejerske og afsnitsleder Birgitte Woer.

- Til selve mødet er der meget fokus på den adfærd, beboeren har, og hvad den adfærd skyldes. Er det fordi, de har en urinvejsinfektion eller anden infektion, eller er de dehydreret, og er det noget, vi tror, kan have gjort en forandring rent somatisk, som så viser sig i adfærden. Og det er ofte, vi ser, at det har en sammenhæng, fortæller hun.

De tværfaglige tavlemøder afholdes både i dagvagten og i aftenvagten.

Fokus på borgeren giver god følelse i maven

Det er ca. et halvt år siden, Kysthuset tog det nye arbejdsredskab i brug.
Social- og sundhedsassistent Joan Nielsen, der er demenskoordinator og Marte Meo-terapeut oplever, at triageringsskemaet og den nye mødestruktur har gjort en forskel i huset.

- Jeg synes, det vi har fået ud af det, det er, at folk bliver fagligt højnet. Det giver også en god følelse i maven, at man ved, der er fokus på beboeren, og at vi prøver at gøre alt, hvad der er i vores magt for at gøre det godt for den her borger, siger hun.

Hvad har det nye arbejdsredskab betydet for dig?

- Min rolle er at gå ind og bidrage med socialpædagogiske tiltag, så for mig er det jo et rigtig godt redskab og egentlig også i forhold til mine kollegaer, fordi de får jo så øje for, hvad er det så, jeg kan bruges til, forklarer Joan Nielsen.

Styrket samarbejde

Samarbejdet mellem de fem afsnit i Kysthuset er også blevet styrket.

Der er fælles triageringsmøder tre dage om ugen, og derudover holder man også fordybelsesmøder to dage om ugen, hvor man kan tage udvalgte beboere op.

- Til fordybelsesmøderne er der både dag- og aftenvagter med, fordi det er ofte, når det bliver mørkt, at beboerne forandrer sig, og derfor er det en rigtig god ting at have aftenvagterne med inde over. Det har så også givet et bedre sammenhold mellem alle i huset på tværs af vagtlagene, fortæller sygeplejerske og afsnitsleder Birgitte Woer.

- Jeg er i hvert fald som daglig leder rigtig glad for mine medarbejdere, og jeg synes, jeg har en faglig stolthed over at se den forandring, der er sket, siger hun.

Der er lavet startmålinger i forbindelse med projektet, og der skal også laves flere målinger om blandt andet medarbejdernes trivsel, antallet af voldsanmeldelser og antallet af indlæggelser på baggrund af udadreagerende adfærd.

- Det er vi rigtig spændte på at måle på, fortæller plejehjemsleder Nanna Willerslev.

I løbet af efteråret skal det nye redskab også implementeres i hovedhuset på Plejehjemmet Grønnehaven.

- Og det som vi skal finde ud af også sammen med medarbejderne derovre er, om det kan overføres uden videre, eller om det skal det justeres i forhold til afdelingernes størrelse og beboersammensætningen. Men det er helt sikkert, at det skal bredes ud til hele huset.

Baggrunden for projektet i Kysthuset er, at man på et tidspunkt havde en periode, hvor man havde særligt store udfordringer med udadreagerende adfærd hos nogle enkelte beboere, fortæller plejehjemsleder Nanna Willerslev.

Derudover så lavede man for et par år siden en trivselsundersøgelse, som blandt andet handlede om det psykiske arbejdsmiljø, og der var en del medarbejdere, der svarede, at de blandt andet ikke syntes, der blev gjort nok for at forebygge vold og trusler i hverdagen.

- Der var faktisk også flere, der angav, at de havde meldt sig syge på baggrund af problemer med det psykiske arbejdsmiljø og trusler og vold, og vi skal bare helst ikke se en eneste sygedag på den baggrund. Derfor kastede vi os ud i det her, fortæller hun.

Sammen med Type2dialog har plejehjemmet udviklet et helt nyt arbejdsredskab og en ny arbejdsgang til huset.

- Vi vil gerne højne trivslen blandt medarbejderne. Selvfølgelig med fokus på beboerne. Vi vil gerne undgå, at vores personale bliver udsat for arbejdsskader, og vi vil gerne nedbringe fraværet, hvis folk var fraværende på grund af arbejdsmiljøet. Og vi kan tydeligt se, at fraværet er faldet, og jeg er ret sikker på, at det skyldes det her, siger afsnitsleder Birgitte Woer.

Design blev omsat til praksis på plejehjemmet

Projektet i Kysthuset startede i august sidste år, hvor konsulenter fra Type2dialog og en tværfaglig arbejdsgruppe fra Plejehjemmet Grønnehaven begyndte at udvikle et nyt redskab og en ny metode sammen.

Type2dialog har været med til at designe en konkret arbejdsgang, og blandt andet stået for at undervise alle medarbejdere i, hvordan de bruger de nye triageringsskemaer, og trænet dem i at gå til triageringsmøder.


- Så har vi også været ude i praksis og se, hvordan gør de så, når de er ude på gulvet, og givet direkte feedback til deres triageringsmøder og til den måde, de bruger skemaer på, fortæller sundhedsfaglig konsulent Søren Post Larsen.

- Vi har stået for at tage det fra design til at blive en ny hverdag i Kysthuset, forklarer han.

Hvad er den vigtigste erfaring, I har gjort i forbindelse med projektet?


- Det vigtigste er, at det er lykkedes at udvikle et helt nyt redskab, som både dækker det adfærdsmæssige og det somatiske. Det synes jeg er vigtigt, og jeg synes, det er særlig vigtigt i forhold til den nationale handleplan for demens, hvor man taler meget om, hvordan man kan imødekomme de behov, der er hos de her borgere, og der synes jeg, sådan et redskab her kan rigtig meget,

Hvad skal der ske nu?


- Vi vil meget gerne implementere det her andre steder også. Jeg tror ikke, det bliver sådan ren copy paste, fordi det skal jo tilpasses lokalt, så det passer ind i den praksis, der nu måtte være. Men behovet er derude. 80 procent af alle borgere på plejehjem har en eller anden grad af demens, og det er et stort fokus at møde dem bedre i deres behov. Og den viden vi har samlet ind i løbet af det her projekt, vil vi selvfølgelig gerne have andre også skal kunne drage nytte af, og vi er selvfølgelig åbne for rådgivning og sparring omkring det her for dem, der måtte have et behov, siger Søren Post Larsen fra Type2dialog.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.567