23948sdkhjf

Teknologi: Lyt til de ansatte!

Medarbejdere, der i høj grad inddrages, når der indføres ny teknologi på deres arbejdsplads, oplever i højere grad, at teknologien løser arbejdsopgaverne med bedre kvalitet til følge

Det er nødvendigt at inddrage og uddanne medarbejdere, hvis man vil have succes med implementering af ny teknologi på arbejdspladsen.

Det viser en undersøgelse fra FTF, der repræsenterer 450.000 offentligt og privat ansatte, herunder sygeplejersker.

- Hvis ny teknologi trækkes ned over hovedet på folk, uden at de inddrages, kan det gøre mere skade end gavn ude på arbejdspladsen. Omvendt viser vores undersøgelse, at FTF’erne er meget positive overfor ny teknologi, og mener den løfter kvaliteten, når de inddrages og efteruddannes, siger formand for FTF, Bente Sorgenfrey.

Undersøgelsen viser, at medarbejdere, der er blevet inddraget i indførslen af ny teknologi på jobbet, mener i markant højere grad, at teknologien løser arbejdsopgaverne og sikrer bedre kvalitet.

Denne artikel har været bragt i den trykte avis, Magasinet Pleje, 26. maj 2017.

Normalt ville artiklen være låst og kun tilgængelig for vore abonnenter. Vi har åbnet op for hele vores pleje-univers for en periode, så du gratis kan læse med og også dykke ned i vores arkiv



Organisationsændring

Spørgeskemaundersøgelsen er lavet blandt 3.300 medarbejdere på FTF-området, f.eks. sygeplejersker og pædagoger. Blandt de medarbejdere, der i høj grad er blevet inddraget, oplever 50 procent, at teknologien løser arbejdsopgaverne med bedre kvalitet til følge.

Blandt medarbejdere, der ikke er blevet inddraget i indførelsen af ny teknologi på jobbet, mener kun 22 procent, at teknologien fremmer kvaliteten, og hele 39 procent af de ikke-inddragede mener, at teknologien ikke løfter kvaliteten.

Blandt FTF’ere, der ikke er blevet inddraget i den måde, som den ny teknologi er blevet indført på, er hele 52 pct. uenige i, at teknologien virker, som den skal.

- Skal vi have det maksimale ud af ny teknologi, er det vigtigt at tænke teknologi som en egentlig organisationsændring. Det er afgørende, at medarbejderne involveres tæt, og at de ansatte løbende får efter- og videreuddannelse i takt med, at ny teknologi indføres, siger Bente Sorgenfrey.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141