23948sdkhjf

Ny model skal sikre succes med velfærdsteknologi

En helt ny model for implementering af velfærdsteknologi testes lige nu på de første plejecentre i Københavns Kommune

Rollemodel, screeningsskema og kørebane.

Det er nogle af værktøjerne i en helt ny model for implementering af velfærdsteknologi, som Københavns Kommune har udviklet, og som netop nu bliver testet på de første plejecentre i kommunen.

Gennem det seneste år har kommunens Afdeling for Velfærdsinnovation i samarbejde med Plejecentret Langgadehus udviklet og afprøvet forskellige metoder til at implementere allerede kendt velfærdsteknologi som for eksempel vaske-tørre toiletter og vendesystemer. Det har nu resulteret i en model for, hvordan man på en systematisk og overskuelig måde udruller velfærdsteknologiske løsninger, så både medarbejdere og borgere er trygge ved at tage dem i brug.

- Vores model skal hjælpe til, at velfærdsteknologierne kommer op af kælderen og ud til borgeren, forklarer projektleder Thit Fredens, specialkonsulent i Afdeling for Velfærdsinnovation.

Trin for trin guider implementeringsmodellen ledere og medarbejdere gennem fire faser. Der er bl.a. fokus på at have klare roller i forbindelse med implementeringen - hvem gør hvad hvornår - og der er fokus på screening af borgere og på undervisning af medarbejdere.

Denne artikel har været bragt i den trykte avis, Magasinet Pleje, 23. juni 2017.

Normalt ville artiklen være låst og kun tilgængelig for vore abonnenter. Vi har åbnet op for hele vores pleje-univers for en periode, så du gratis kan læse med og også dykke ned i vores arkiv

Systematik

Den nye model bliver i øjeblikket testet på Plejecenter Hørgården på Amager.

- Noget af det, der har tiltalt os rigtig meget, er systematikken i modellen. Fordi vi er et stort hus, og der bliver nødt til at være noget systematik, for at man kan komme i gang med at ændre eksempelvis nogle arbejdsgange, siger teamleder Camilla Nørregaard Latifi. Hendes rolle er Forandringsleder, og hun har en koordinerende funktion og det samlede overblik over implementeringen.

På Hørgården har man i første omgang valgt at arbejde med modellen i forhold til kip og vendesystemer.

Hvad ser du af muligheder i den nye model?

- Vi får brugt nogle af de ting, som vi egentlig har, og får noget viden ud, så vi får dem brugt rigtigt, siger hun.

Udover Hørgården tester også Plejecentret Bonderupgård i øjeblikket en prototype af implementeringsmodellen. Herefter er det meningen, at modellen skal evalueres og eventuelt tilpasses inden den rulles ud til samtlige plejecentre i Københavns Kommune.

- Der er 40 plejecentre tilbage, og de medarbejdere skal jo heller ikke snydes for at få implementeret nogle gode teknologier, smiler Thit Fredens.

Nyheden om den nye model har allerede bredt sig - også uden for Københavns Kommune. Foreløbig har 10 kommuner, tre regioner og en række private aktører kontaktet kommunen for at høre mere om modellen.

- Det her er en prototype, og andre må gerne få den, og de må også meget gerne komme med tilbagemeldinger. Jeg tror meget på modellen. Det er jo egentlig bare en systematisk men alligevel nærværende og overskuelig måde at få brugt tingene på, siger hun.

De fire faser

Der er fire faser i implementeringsmodellen.

Fase 1: Ledelsesmæssig forankring
Fase 2: Match i forhold til borgere og løsninger
Fase 3: Undervisning og ibrugtagning
Fase 4: Evaluering og udbredelse
kilde: Afdeling for Velfærdsinnovation

Modellen rulles ud i etaper

Implementeringsmodellen bliver rullet ud på Plejecenter Hørgården i små etaper.

- Vi tager en afdeling ad gangen, og så tilpasser vi vores små rul alt efter den viden, vi får fra den første afdeling, vi kan justere undervejs, forklarer projektleder Thit Fredens.

På den måde får man også implementeret stille og roligt, supplerer teamleder Camilla Nørregaard Latifi.

- Det her er overskueligt, og det er noget, vi kan få plads til i hverdagen. Og i vores hus kommer folk rundt på alle etager, så fordi man laver det på en etage, så betyder det heller ikke, at der ikke er nogen i resten af huset, der ved noget om det. Det bliver spredt. Så er de også forberedt, når det kommer til deres etage, siger hun.

Den nye model tager udgangspunkt i PDSA-metoden - Plan Do Study Act - som er en måde at arbejde med løbende forbedringer, kvalitetsudvikling, afprøvning og implementering af nye tiltag.

Personale tester teknologi i trygge rammer

Den nye implementeringsmodel har fokus på praksisnær undervisning, og indeholder blandt andet en såkaldt ”kørebane”.
Det er et værktøj, som giver personalet mulighed for selv at afprøve teknologien i trygge rammer, inden de anvender den hos borgeren.
- Jeg synes, det er rigtig sundt, at man selv prøver tingene, og for eksempel lige får en fornemmelse af, hvor strammer det, og hvor strammer det ikke. Fordi det er altså noget andet, at være borgeren, der skal forflyttes. Og så tror jeg bare, de fleste lærer rigtig meget af at have teknologien i hænderne og have en mentor på sidelinjen, siger social- og sundhedsassistent Pia Schelde fra Plejecenter Hørgården.
Hun er ’Iværksætter’ og vidensperson i forhold til brug af velfærdsteknologi. En af tankerne med modellen er nemlig også, at der er nogle medarbejdere på plejecentret, som er oplært i at bruge teknologierne, og kan undervise kollegaerne i, hvordan de virker.
- Hvis mine kollegaer møder nogle udfordringer, så kan de hive fat i mig. Det er ikke sikkert, jeg lige har løsningen, men så ved jeg, hvordan jeg skal agere i forhold til at få det bragt i orden, fortæller hun.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094