23948sdkhjf

Sådan er det gået efter besøg fra Demensrejseholdet

I løbet af to år - fra 2016 til 2018 - har 50 plejecentre i 14 kommuner fået besøg af Demensrejseholdet. En evaluering viser nu, at medarbejderne oplever, at de yder en bedre plejeindsats og at det er blevet bedre at være beboer på plejecentrene i en hverdag med mere meningsfuldt indhold. 

Det er Sundhedstyrelsen, der netop i dag torsdag har offentliggjort evalueringen af Demensrejseholdets besøg i kommunerne. Besøg, hvis formål har været at hjælpe med at opbygge en kultur, hvor omsorgen har mere fokus på den enkelte beboer på plejecentrene.

Det er en tilfreds specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen, der har taget evalueringen til efterretning:

- Vi vil gerne takke de medarbejdere og ledere, som med stort mod og nysgerrighed har lagt energi i projektet og samlet data til evalueringen. Med evalueringen har vi fået bekræftet vores arbejdshypotese om, at læring ikke blot handler om at tilføre viden. Praksisnær læring er en kompleks størrelse, hvor der skal arbejdes målrettet i hele organisationen, hvis læring skal omsættes i praksis og føre til øget trivsel for beboerne, siger specialkonsulent Kirsten Groth Willesen. 

Demensrejseholdet er blevet udvidet med besøg i yderligere otte kommuner, som gennem puljen til praksisnært kompetenceløft har fået tildelt et forløb.

Læs evalueringen her

Demensrejseholdet skaber viden om læring
Forløbene bygger på 'aktionslæring', hvor deltagerne hele tiden afprøver nye metoder på konkrete beboere i praksis. Medarbejdere og ledere bliver på den måde fortrolige med små, brugbare metoder, som styrker den faglige tilgang til beboerne.

En brugbar metode, for det har tidligere været en udfordring, at kompetenceudvikling ikke skabte reel forandring i hverdagen.

Evalueringen viser også, at hvis nye redskaber og udviklingen af nye kompetencer skal have den fulde effekt i hverdagen, så kræver det stort fokus på ledelse, implementering og fastholdelse af de nye arbejdsmetoder.   

- Vi har fået bekræftet vores erfaring med, at ledelsens rolle er helt central, hvis det skal lykkes at ændre praksis. Det er vanskeligt og kræver en fokuseret indsats, men det kan lade sig gøre, og når man lykkes, har det mærkbare positive effekter på beboere og medarbejdere, siger Kirsten Groth Willesen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088