23948sdkhjf

E-learning kan blive en afgørende brik i målrettet kompetenceudvikling

| Medlemsnyhed | Indrykket af Guide2know ApS

Hvordan understøtter vi læring hos medarbejdere, som er udfordret af læse- og stavevanskeligheder – eller som har dårlige oplevelser i forbindelse med læring i tidligere skole- og uddannelsesforløb?

Alle er bevidste om, at kompetenceudvikling af medarbejdere er et af de væsentligste elementer i forhold til, at Danmark er en førende nation, når det kommer til viden. Men det kan være en fejl at tro, at medarbejdere får mere viden ved blot at gøre mere af det samme. Læring og viden skal gøres tilgængeligt for alle – uanset forkundskaber.

Skal lederne sende medarbejderne af sted på endnu flere kurser? Den traditionelle klasserumsundervisning, hvor en person hælder sin merviden på deltagerne, og hvor størstedelen af deltagerne måske ikke tør stille spørgsmål, hvis der er noget, de ikke har forstået.

Eller skal lederne servere alle skriftlige, sundhedsfaglige instrukser og procedurer som selvstudie via intranet eller i andre opslagsværk? Et selvstudie, som skal planlægges ind i en hverdag, der i forvejen flyder over med arbejdsopgaver med både pleje og omsorg og i lige så høj grad dokumentation.

Tåler klassisk kompetenceudvikling at blive udfordret?

Tilbage i 2013 gennemførte Københavns Kommune en læsetest af 3.300 ansatte i ældreplejen. Det viste sig, at 1.400 af de ansatte havde udfordringer med at læse og stave, hvilket resulterede i, at de ikke kunne leve op til hverdagens krav om skriftlig dokumentation.

Undersøgelsen er naturligvis ikke generelt gældende for ansatte i ældreplejen, men den er med til at tegne et billede af, at klassisk kompetenceudvikling ikke er tilstrækkelig. Det er derfor altid værd at overveje, hvordan kompetenceudviklingen skal udformes: Udfordringer som læse- og stavevanskeligheder bør være i fokus, når du planlægger kompetenceløft til medarbejdere.

Der er alternative redskaber til kompetenceløft

Der findes selvfølgelig en række helt konkrete hjælperedskaber, der gør det lettere at kunne læse det skrevne – f.eks. højtlæsningsprogrammer. Det er bare stadig en noget tung og besværlig måde at lære nyt på.

E-learning kan være et af de mere brugbare alternativer, fordi det understøtter indlæringen ved at tage højde for individuelle læse- og forståelsesvanskeligheder. Gennem flere læringsstile bliver læringen gjort mere tilgængelig.

Digital læring giver også medarbejderen mulighed for at tage undervisningen i den mængde, som passer til den enkeltes behov. Det er læring, som kan afvikles både hjemme og planlægges ind i arbejdsvagter, som en aktiv del af hverdagen.

Det er dermed ikke sagt, at digital læring er uden mangler – men det er et redskab, som er langt mere fleksibelt, fordi det kan bruges som enkeltundervisning eller i gruppesammenhænge, så det skaber grobund for faglig dialog blandt kollegerne.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Guide2know ApS

Kongevej 73
6400 Sønderborg
Danmark
Guide2know ApS

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.078