23948sdkhjf

Få effekt af kompetence-kronerne

| Medlemsnyhed | Indrykket af Guide2know ApS

Stik imod hvad mange tror, er forberedelse og opfølgning vigtigere end selve undervisningsforløbet

Et godt kursus eller e-læringsmodul gør det ikke alene.

Robert O. Brinkerhoff, som har forsket i effekten af læringsaktiviteter i mange år, siger det nemt og forståeligt i sin 40-20-40-model: Her har han påvist, hvordan fokus fordelt på før, under og efter et kompetenceforløb giver den bedste effekt:

40 procent af energien skal lægges i at være godt velforberedt og motiveret

20 procent af energien skal lægges i selve kurset

40 procent skal lægges på opfølgende aktiviteter i forhold til implementering af det lærte

Derfor snakker vi rigtig meget om implementering, når vores e-læringsmoduler skal ud og gøre gavn - og vi kommer her med et par eksempler på, hvad vi i praksis tænker på.

FØR:
Afstem hvilke mål og forventninger, der er til deltagelsen? Gør dig grundige overvejelser i forhold til, hvordan du vil sikre, at alle er forberedt og allerhelst også glæder sig til kompetenceforløbet? 

UNDER:
Hvordan skal selve afviklingen foregå? Hvor, hvornår og af hvem? Vær realistisk i forhold til at det foregår med respekt for den daglige drift.  

EFTER:
Hvordan får du det lærte til at "leve" ude i organisationen? Skal der fx afsættes tid til dialogmøder og erfaringsudvekslinger? Er der fx noget, der skal repeteres indenfor en tidsperiode?  Hvordan sørger du for, at viden og fokus fastholdes fremadrettet? 

LÆS OGSÅ: Har din organisation heller ikke råd til kompetenceudvikling?

Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan digital læring kan indgå i et læringsforløb - kompetenceudvikling eller opkvalificering af medarbejdere - så er du velkommen til at kontakte os.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Guide2know ApS

Kongevej 73
6400 Sønderborg
Danmark
Guide2know ApS

Send til en kollega

0.087