23948sdkhjf

5 råd til bedre implementering

| Medlemsnyhed | Indrykket af Guide2know ApS

Vi har før skrevet om implementering, og i særdeleshed at forberedelse og opfølgningen er langt mere afgørende end selve undervisningsforløbet. Rådene kan være med til at tænke hele vejen rundt om et projekt

1)   Forventningsafstem, hvad I vil opnå med indsatsen
Inden indsatsen/projektet er klar til at blive udrullet, har I sikkert gjort jer tanker om, hvilke (del)mål indsatsen skal opfylde. Er alle enige om målene og forventningerne – og er der måske forskel på forventningerne i forhold til hvilke enheder, der er tale om?

2)   Hav respekt for den daglige drift
Når vi er i kontakt med vores kunder i forløbet fra et salg til et slutprodukt, bliver tidsplanerne ofte rykket rundt – også efter de er blevet lagt fast. Det fortæller lidt om, at der altid er risiko for, at et projekt/en indsats bliver op- eller nedprioriteret i forhold til organisationens andre opgaver.


3)   ”Men vi plejer jo…” 
Vi er alle viklet ind i vaner og rutiner – det er både praktisk, forudsigeligt og overskueligt. Men det er knap så praktisk, når en ny indsats skal implementeres i arbejdsgangen, uanset din rolle. Det er forskelligt både blandt medarbejdere og blandt enhederne, hvordan de reagerer på en ny indsats og i ligeså høj grad, hvordan de bliver motiveret.


4)   Dem, der er en del af indsatsen, er også dem, som skal være ambassadørerne
Ledelsen og tovholdere skal tage processen til sig, herunder vide hvad baggrunden er, og hvad indsatsen indeholder. Det er ikke nok, at medarbejderne får stukket et kort i hænderne – ambassadørerne skal gå forrest med kompas og kort: Walk the talk!


5)   Giv indsatsen tilstrækkelig med opmærksomhed
Der er blevet lagt mange timer og kræfter i de fleste indsatser, så hvorfor ikke lægge ligeså meget energi i kommuniaktionen om indsatsen? Det er sjældent, vi hører om udbredt begejstring, når en forandring er blevet udrullet som et lyn fra en skyfri himmel - specielt hvis vi ikke kan se meningen med alt det "morads", og føler os overset eller tilsidesat i indsatsen.

LÆS OGSÅ: Få effekt af kompetence-kronerne

Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan digital læring kan indgå i et læringsforløb - kompetenceudvikling eller opkvalificering af medarbejdere - så er du velkommen til at kontakte os.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Guide2know ApS

Kongevej 73
6400 Sønderborg
Danmark
Guide2know ApS

Send til en kollega

0.089