23948sdkhjf

Digitalt specialistsamarbejde skaber merværdi

| Medlemsnyhed | Indrykket af Teknologisk Institut - Byggeri og Anlæg

Ikke alt er tilbage til normalt på Teknologisk Institut efter pandemien. I Byggeri & Anlæg har specialisterne i tilstandsundersøgelser valgt at fortsætte med at samarbejde digitalt - når det kan lade sig gøre.

Under covid-pandemien blev mange opgaver løst hjemmefra og ”på distancen”- også på Teknologisk Institut. Selvom de fleste nu er vendt tilbage til kontorpladserne, så har specialisterne i blandt andet tilstandsundersøgelser valgt fortsat at samarbejde ”på distancen” – og det kan faktisk skabe både besparelser og bedre opgaveløsning for kunderne.

”Hvad mener du helt præcist?”, spørger seniorspecialist i bygningsfysik, Britt Haker Høegh, som er ude på en sag, hvor hun samarbejder med murværksspecialist, Toke Rask Frandsen. Toke befinder sig knap 300 km væk fra der hvor Britt står, og de taler ikke sammen i telefonen.

”Jo altså, jeg mener, at hvis du nu ser på mørtlen her”, siger Toke Rask Frandsen, og på skærmen af den iPad, som Britt Haker Høegh holder i hånden, tegner han en hurtig skitse af den mur de kigger på, og sætter et kryds. ”Ja, ok, det giver mening”, siger Britt Haker Høegh og finder prøvetagningsværktøjet frem og tager den prøve, de skal have med hjem til laboratoriet.

Fagre nye verden
For både Britt Haker Høegh og Toke Rask Frandsen, er den nye digitale måde at samarbejde på ”på distancen”, en rigtig god mulighed for at yde en bedre hjælp på en billigere måde for kunden. Samtidig sparer, i det her tilfælde, hvor undersøgelsen foregår på Sjælland, Toke Rask Frandsen, tid og en hel del kilometer, for han undgår at skulle køre fra Aarhus for at deltage i tilstandsundersøgelsen. I stedet kan han følge med på skærmen, hvor han også kan tegne eller skrive direkte på plantegninger eller billeder og på den måde være direkte med til at løse opgaven uden at være til stede fysisk.

- Det er bestemt en win-win situation, at jeg ikke skal bruge en hel dag på at rejse, som kunden så skal betale for, siger Toke Rask Frandsen og fortsætter.

- Jeg tror de fleste konsulenter indenfor tilstandsvurderinger af bygninger kan sætte sig ind i, at der kan gå meget tid med transport ud til opgaver, og jeg tror bestemt også at de fleste kunder gerne vil undgå at betale for transport, når det er muligt.

Bedre opgaveløsning
Den nye måde at samarbejde på giver, ifølge Britt Haker Høegh, også en bedre opgaveløsning, da det er meget nemmere at bringe flere kompetencer i spil, ved at tilknytte andre fag digitalt.

- På Teknologisk Institut har vi nogle af landets klogeste specialisthjerner inden for bl.a. materialer som murværk, beton og træ. Når jeg er ude på opgaver, hvor jeg har brug for netop den specialistviden, så er det væsentlig nemmere at inddrage flere hjerner i opgaven, når de blot skal deltage i et onlinemøde over fx Teams. Og det giver en bedre opgaveløsning, når vi kan inddrage de relevante materialespecialister direkte og belyse emnet tværfagligt i vores undersøgelse mens jeg er på stedet, fremfor først at sparre med materialespecialisterne, når jeg er tilbage på kontoret. Man kan sige, vi er et skridt foran med undersøgelsen på den måde. Den digitale opkobling af mine kollegaer under besigtigelserne hjælper med at inddrage deres specifikke kompetencer på det helt rigtige tidspunkt i opgaveløsningen, så kunden får en løsning med endnu højere faglighed, uden det nødvendigvis bliver dyrere og uden at få ekstra kørselsomkostninger, siger Britt Haker Høegh.

Flere distanceopgaver fremover
Indtil videre er det blevet til tre opgaver, hvor ”distancesamarbejdet” har været anvendt, men Britt Haker Høegh er ikke i tvivl om, at metoden har en fremtid på hylden over ydelser.

- Jeg synes faktisk det er rigtig smart at samarbejde på den måde. Det skaber værdi på så mange måder og det optimerer – i de relevante sager – opgaveløsningen, både, når det gælder tidsforbrug og selve resultatet, da flere faglige vinkler nemmere bliver inddraget. Det eneste man lige skal sørge for er at sikre, at der er en god wifi-forbindelse på besigtigelsesstedet, slutter Britt Haker Høegh, som ser frem til, også fremover, at kunne løse flere opgaver ”på distancen”. 

Vil du vide mere? Kontakt:
Britt Haker Høegh: brh@teknologisk.dk, 7220 2308
Toke Rask Frandsen, tof@teknologisk.dk, 7220 1053

Billedtekst: 
Mens Britt Haker Høegh kigger på den afskallende puds på ydervæggen, viser hun sin kollega, Thor Hansen, samme område med sin iPad, for at diskutere, hvilke dele af pudsen der i det konkrete tilfælde skal udtages for en undersøgelse.

 

Medlemsnyhed

Indrykket af
Teknologisk Institut - Byggeri og Anlæg

Gregersensvej 4
2630 Taastrup
Danmark
Teknologisk Institut - Byggeri og Anlæg

Send til en kollega

0.11