Nyborg Hjemmepleje: Tag kitlen af og hold fri når du har fri
Medarbejderne i Nyborg Hjemmepleje "tjekker ud" med Min Arbejdsdag, hvilket giver en bedre overgang mellem arbejds- og fritidsliv. Det hjælper lederne med at udpege de vigtigste af udfordringer, der hver dag opstår i en travl hjemmepleje.
Tidligere har Distrikt Egeparken i Nyborg Hjemmepleje været en arbejdsplads, som har været udfordret af lederskift og dårligt arbejdsmiljø, men efter to års hårdt arbejde kan distriktsleder Martin Eithz Dam og assisterende distriktsleder Louise Nordstjerne Madsen med tilfredshed se ud over en gruppe medarbejdere, der fungerer. Nyborg Kommune er nemlig begyndt at bruge TeamEffects "Min Arbejdsdag" som et led i forbedring af distriktets generelle trivsel. Medarbejderne oplever nemlig, at det er nemmere at dele oplevelser fra arbejdsdag. Medarbejdere der deler oplevelser, det der fylder, har nemlig lettere ved at holde fri, når de har fri.
Med Min Arbejdsdag får de to distriktsledere indsigt ind i, hvordan medarbejderne har det. Det er især vigtigt, når man arbejder i hjemmepleje, hvor man oftest er på farten, og derfor ikke møder sine medarbejdere meget i løbet af en dag. Som leder kan man være mere synlig, og lettere prioritere og udpege de vigtigste udfordringer fra hverdagen:
”Generelt set er jeg enormt positiv omkring Min Arbejdsdag. Især det der med, at det er så let tilgængeligt. Det giver mig en klar føling af hvordan trivslen er. Vi fanger medarbejderne på en helt anden måde nu”, fortæller distriktleder Martin.
I distrikt Egeparken oplever man ligesom mange andre steder udfordringer med at rekruttere (faglærte) medarbejdere. Martin og Louise bruger derfor Min Arbejdsdag som et signal til fremtidige medarbejdere. Det er et signal om, at man har fokus at arbejde med personalets trivsel og på at skabe tryghed for nye medarbejdere.
Læs hvordan synlig ledelse hjælper på rekruttering og fastholdelse i Nyborg Hjemmepleje.