#4 Botilbud styrker det psykiske arbejdsmiljø
Som medarbejder på et botilbud kan hverdagens arbejde med borgerne risikere at give skrammer. Det er derfor vigtigt at kunne holde hånden under personalet og arbejde systematisk med at skabe en mere sikker arbejdsplads.
Handicap- og psykiatriområdet i Brønderslev Kommune dækker over en række forskellige botilbud. Medarbejderne bruger TeamEffects værktøj "Mine Hændelser". Det har betydet, at medarbejderne registrerer flere hændelser, fordi det er blevet nemmere end tidligere. TRIO-gruppen arbejder med data hændelserne ud fra et læringsperspektiv, hvilket styrker det fysisk og psykiske arbejdsmiljøet.
Botilbuddene i Brønderslev har tidligere brugt kradseskemaer til registrering af hændelser, og det gik meget hurtigt op for ledelsen, og Mine Hændelser kunne gøre en enorm forskel:
”Da vi fik Mine Hændelser var oplevelsen ”Neeeej. Det letter bare”. Det skaber nemt overblik til vores møder og som ledere sparer vi oceaner af tid. Medarbejderne oplevede også, at det var lettere og mere håndgribeligt end tidligere med kradseskemaerne”, siger afdelingsleder Anne Danstrup.
Læs hvordan man arbejder med forebyggelse på botilbud, og om AMR Liza og afdelingsledere Anne og Rikke erfaringer med Mine Hændelser.
---
TeamEffect serie: En ulykke kommer sjældent alene
Serien "En ulykke kommer sjældent alene" handler om vigtigheden ved at arbejde forebyggende og systematisk med arbejdsmiljø og registrering af ulykker/hændelser. Vi forstår ordsproget helt bogstaveligt. En ulykke/hændelse er en indikation på, at der kan være systemiske udfordringer med tilrettelæggelsen af arbejdet, som det derfor kan være værd at justere i en mere sikker retning. Læs de forrige opslag herunder:
#1 Hvad er forskellen på arbejds- og nærved ulykker?
#2 Hvorfor er det vigtigt at være god til at registrere ulykker?