#5 Lav simple handleplaner i hverdagen i TeamEffect (NYHED)
Det næste opslag i serien “en ulykke kommer sjældent alene” er samtidig også en nyhed fra TeamEffect. Arbejdspladser, der i dag bruger Mine Hændelser, kan nu aktivere funktionen ”Handleplaner” – helt gratis.
Med handleplaner kan arbejdsmiljøgruppen hurtigt analysere en situation og samle de relevante hændelser, der allerede er registreret. På toppen af det kan de nu lave et eller flere fokuspunkter, der skal forsøge at hjælpe i situationen. Formålet med handleplaner er ikke at definere lange handleplaner for borgere, men derimod små handleplaner/-punkter, som kan bruges og testes i hverdagen, og nemt justeres hvis nødvendigt.
Med modulet aktiveret, vil appen intelligent følge automatisk op på hvorvidt handlepunkter ud fra lignende hændelser blev sat i spil. På den måde følges der automatisk op på aktuelle handlepunkters relevans og virkning. Handleplaner sikrer altså, at man får fulgt systematisk og aktivt op på hændelser her og nu:
“Fordi vi har borgere, der nogle gange bliver sat i situationer, hvor vi tænker “det her kunne vi godt have lært af” eller “den situation skal vi aldrig stå i igen”, så har vi brug for en handlingsplan for, hvordan vi forebygger fremtidige situationer som denne”, siger afdelingsleder Rikke Thomasberg.
Rikke og hendes kollegaer på Handicap- og Psykiatriområdet i Brønderslev Kommune har været med til at udvikle handleplans-modulet, og de er samtidig de første, der bruger handleplaner på deres arbejdsplads.
Er du nysgerrig efter at høre mere om handleplaner, så kontakt partner i TeamEffect Jonas Hansen på jh@teameffect.io eller læs mere om handleplan arbejdsmiljø.
---
TeamEffect serie: En ulykke kommer sjældent alene
Serien "En ulykke kommer sjældent alene" handler om vigtigheden ved at arbejde forebyggende og systematisk med arbejdsmiljø og registrering af ulykker/hændelser. Vi forstår ordsproget helt bogstaveligt. En ulykke/hændelse er en indikation på, at der kan være systemiske udfordringer med tilrettelæggelsen af arbejdet, som det derfor kan være værd at justere i en mere sikker retning. Læs de forrige opslag herunder:
#1 Hvad er forskellen på arbejds- og nærved ulykker?
#2 Hvorfor er det vigtigt at være god til at registrere ulykker?