Har du husket at fodre døren og låse katten?

| Medlemsnyhed | Indrykket af Welfare Tech

Odense Kommune har købt en række smartphones med systemet DoMyDay. Det skal hjælpe hjemmeboende borgere med demens med struktur i hverdagen.

Siden 2011 har virksomheden TeleCall udviklet og testet hjælpemidlet DoMyDay: En smartphone med et system, som hjælper mennesker med kognitive funktionsnedsættelser med at få struktur og sikre enkel kommunikation i hverdagen. Odense Kommune har implementeret DoMyDay i hele kommunen.

- Behovet for hjælp er stort, og kommunen har gennem flere år testet, evalueret og implementeret velfærdsteknologi, siger Martin Nitze, chefkonsulent i Odense Kommune. Henover efteråret 2017 har kommunen har fokus på implementeringen af DoMyDay.

Borgere gør tingene selv og udskyder hjemmepleje
- Vi har i tests fundet ud af, at DoMyDay gør især yngre borgere med demens mere selvhjulpne i længere tid, og dermed kan hjemmepleje udskydes, fortsætter Martin Nitze. – Og den viden vil vi gerne dele med andre kommuner.

DoMyDay hjælper ikke kun brugeren med at huske – det hjælper også de pårørende og plejepersonalet. Det viser foreløbige erfaringer i forbindelse med testen af systemet, som blev foretaget i foråret 2017.

 ·       Øget selvhjulpenhed og sikring af livskvalitet og tryghed hos brugeren

·       Hjælp til daglige gøremål – spise, drikke, huske piller, aktiviteter m.m.

·       Nedsætte stressniveau hos pårørende og fagpersoner – systemet kan tilpasses den enkelte borgers specifikke behov

Tæt samarbejde fra start og brugertest

- Vi har lige fra start haft et tæt samarbejde med Odense Kommune og demenskoordinatorer, som kunne bidrage med stor viden og kompetence inden for demensområdet. Derudover har vi været så heldige, at få stillet velvillige borger til rådighed, som kunne hjælpe med at teste og komme med feedback til DoMyDay, siger Henrik Bryld, direktør og ejer af Tele Call.

- Mennesker ramt af demens eller hjerneskade kan have svært ved at huske selv simple og daglige opgaver og har brug for hjælp – enten fra plejepersonale eller pårørende. Velfærdsteknologiske hjælpemidler kan gøre borgere mere selvhjulpne og øge livskvaliteten, fortsætter Henrik Bryld.

Læs mere Odense Kommune implementerer ny teknologi til demente

Fakta om DoMyDay

·       DoMyDay er udviklet af Tele Call i samarbejde med bl.a. Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi

·      Odense Kommune fik lavet en velfærdsteknologisk vurdering i foråret 2017. På en skala fra 0-5 lå borgernes evalueringer mellem 4 og 5

·       DoMyDay er implementeret i Odense Kommune ultimo 2017

Læs mere om DoMyDay – Nem Kommunikation fra TeleCall 

Medlemsnyhed

Indrykket af
Welfare Tech

Forskerparken 10H
5230 Odense M
Danmark
Welfare Tech

Send til en kollega

0.063