23948sdkhjf

Telemedicin giver gode resultater i KOL-behandling

Siden marts i fjor har KOL-patienter i Region Nordjylland været i gang med en pilottest af telemedicinløsningen Telma, og resultaterne ser gode ud.

I en pressemeddelelse fra Alexandra Instituttet lyder det, at patienterne, der brugte løsningen, oplevede 11 procent færre indlæggelser end resten. Og når de blev indlagt, var deres indlæggelser 20 procent kortere end kontrolgruppens.

Fra Alexandra Instituttets side er der optimisme for, at Telma kan udbredes til andre sektorer i sundhedsvæsenet.

- Lige nu handler det om KOL, men det kunne også handle om diabetes, psykiske lidelser eller noget helt tredje, udtaler Søren Krogh Sørensen, senior software engineer på Alexandra Instituttet, i pressemeddelelsen.

Han henviser til, at appens opbygning gør det forholdsvist nemt at tilføje komponenter og bygge nye løsninger ovenpå til andre sygdomme, hvor hjemmemonitorering giver mening.

Om Telma

  • Løsningen består af én app til patienterne og en anden til sundhedspersonalet, så begge får en løsning, der er tilpasset deres behov.
  • Patienterne bruger måleudstyr og en app på en tablet til at registrere puls og iltmætning, besvare spørgeskemaer og kommunikere med behandlerne fra kommunen eller hospitalet gennem beskeder og videokald.
  • De sundhedsprofessionelles Telma-løsning er en webapp, der gør det let at holde øje med patienten og handle, så snart det er nødvendigt. Det sker, fordi sundhedspersonalet kan kommunikere direkte med patienten og med hinanden gennem appen og for eksempel dele vigtige data.

Kilde: Alexandra Instituttet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125