23948sdkhjf

Stort projekt skal hjælpe både personale og patienter

Flere patienter og flere enestuer betyder, at der går længere mellem patienter tilses, og det skaber utryghed. Det skal et nyt innovationsprojekt gøre op med

Når der går længere tid mellem en patient tilses af personalet, øger det utrygheden. Derudover kan et fald eller en forværring i tilstanden opdages senere. Det skal et nyt projekt lave om på.

Det fremgår af en pressemeddelelse.

- Med de nye supersygehuse har vi fået de mest højteknologiske – men også ret ensomme - hospitalsstuer. Patienterne får ganske vist ro og pleje, men bagsiden er, at de også mister fornemmelsen af, hvad der foregår omkring dem, og hvornår de kan få mere at vide om deres behandling. Det gør dem utrygge og medfører flere kald til personalet. Det er nogle af udfordringer, vi vil prøve at finde løsninger på med dette projekt, udtaler Brian Holch Kristensen, innovationschef på Bispebjerg Hospital.

Et samarbejde mellem Bispebjerg Hospital, Københavns Universitet og it-virksomheden Systematic skal undersøge, om kunstig intelligens og lokationsdata kan øge trivslen og den gensidige opmærksomhed patienter og personale imellem.

Projektet bliver kaldt iAware, og patienterne skal kunne tilgå en it-løsning på Powernet Flexcare-skærmen, som hænger ved sengen. På skærmen skal de kunne se, hvem fra personalet der er tilknyttet den givne patient, og hvorvidt de er på afdelingen, samt hvad patienten kan forvente i løbet af dagen.

Effekt

Projektet skal reducere patientkaldene, som kan være stressende for personalet. Samtidig skal det også sørge for, at tilbageholdende patienter ikke bliver glemt, da løsningen skal give personalet en notifikation, når det er tid til at se til en patient.

Derudover vil systemet også sørge for, at patientkald i højere grad bliver rettet mod den rigtige medarbejder, så personalet ikke spilder tiden.

- Der er lavet masser af hospitalsteknologi, som understøtter det kliniske arbejde. Det, som er nyskabende ved iAware, er i virkeligheden, at løsningen har fokus på trivsel og tryghed hos både patienter og medarbejdere, og at det også giver patienterne et indblik i personalets arbejdsgange. Indtil nu har fokus været på indsamling af data om patienterne, nu får patienterne også indsigt i arbejdet på afdelingen, udtaler Lene Buch, senior clinical adviser hos Systematic.

Innovationsfonden har støttet projektet med ni mio. kroner, og prototypen ventes at kunne afprøves i 2026.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079