23948sdkhjf

PenSam og FOA åbner hotline

SOSU-linjen er et nyt tilbud til social- og sundhedspersonale, der arbejder med mennesker med demens.
Da Demensalliancen for nylig præsenterede sine visioner, mål og politikforslag, som skal være med til at gøre Danmark til et foregangsland på demensområdet, løftede alliancen samtidig sløret for en række nye demonstrationskoncepter.

Koncepterne er konkrete tiltag og løsninger, der kan gøre en forskel i dagligdagen for demensramte, pårørende og fagpersonalet. Et af de nye tiltag er tilbud om støtte og vejledning til social- og sundhedspersonalet.

"Det er rigtig vigtigt, at vi tager hånd om medarbejderne", siger socialrådgiver og stresscoach i PenSam’s forebyggelsesafdeling, Lone Enemark.

Fordi medarbejderne er en stor og vigtig del af de demensramtes liv. Samtidig kan det også være hårdt at arbejde med mennesker, der har en demenssygdom. Der er social- og sundhedspersonale, som fortæller, at de nogle gange er nødt til at melde sig syge, fordi arbejdet med demensramte er så hårdt, forklarer hun.

Derfor har PenSam i samarbejde med FOA netop åbnet SOSU-linjen. Her sidder socialrådgivere og coaches klar ved telefonen. De er parat til at give støtte og vejledning, hvis man for eksempel oplever, at arbejdet påvirker én så meget, at det bliver ved med at fylde, når man kommer hjem.

Det nye tilbud ligger i spændet mellem faglig supervision og psykologisk krisehjælp, fortæller Lone Enemark fra PenSam.

Nemmere at tackle

Medarbejderne på SOSU-linjen har stor erfaring med at rådgive i forbindelse med sygdom og forebyggelse.

Alene det at tale med en, der ser det hele lidt udefra, og som ikke er vurderende eller dømmende, kan tit være en stor hjælp, siger Lone Enemark.

"Der er mange ting, man ikke kan lave om på, men på SOSU-linjen kan vi måske byde ind med nogle redskaber, som gør det nemmere at tackle situationen. Redskaber til eksempelvis at se tingene på en anden måde, så man ikke tager det, der sker på arbejdet, ind personligt, men også i fællesskab få drøftet nogle handlemuligheder", fortæller hun.

Formålet med SOSU-linjen er både at hjælpe den enkelte medarbejder, som ringer, og samtidig indsamle erfaringer, som Demensalliancen kan arbejde videre med.

"Vi vil gerne finde ud af, hvad er det, medarbejderne har brug for. Og hvad er det, der påvirker dem i en grad, så de måske ind imellem er nødt til at sygemelde sig. Sker det for eksempel primært på vagter, hvor de er alene? Eller er der noget i forhold til organiseringen og indretningen, som gør, at arbejdet er særlig hårdt? Eller føler de sig mangelfuldt uddannet i forhold til arbejdet med demensramte? Det er vigtigt at få afdækket", fortæller Lone Enemark.

SOSU-linjen åbnede for få uger siden, og tilbuddet kører foreløbig frem til sommer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141