23948sdkhjf

IKA er godt på vej til at skabe en bedre udbudskultur

Formanden for de offentlige indkøbere i IKA, Tom Wienke, mener, at den offentlige sektor er blevet mere professionel i forhold til udbud af opgaver.
Foreningen for offentlige indkøbere, IKA, holder i forbindelse med årets generalforsamling på Hotel Radisson i Aarhus en konference i dagene 31. januar og 1. februar under temaet "Hvordan skaber vi en god udbudskultur?"

Andre spørgsmål, der rejses på konferencen, er:

- Hvad er intelligent indkøb?

- Er de nationale aftaler vejen frem for et i forvejen presset marked?

- Er ordregiver og udbyder klar til at konkurrenceudsætte borgernære tjenesteydelser?

- Er Sverige bedre end Danmark til at samarbejde med det private?

Og ikke mindst, er vi vanemennesker, som har svært ved at se en god idé når den er der? Begrænser vi os selv, eller tør vi kæmpe for det vi gerne vil?

Store udfordringer

Formanden for IKA, Tom Wienke siger til Spektrum, at de offentlige indkøbere de kommende år stilles over for store udfordringer, og at det ikke mindst skyldes kommunesammenlægningen, der har medført, at de fleste udbud ligger over tærskelværdierne:

- Indkøbsområdet har gennem en lang årrække været under forandring, og reglerne har vist sig ikke at være så smidige, som man kunne ønskse både på indkøbs- og tilbudsgiversiden. Det har ført til klagesager, og indkøberne er "bange for at begå fejl", som de efterfølgende kan klandres for. Det er nu taget fat på, ved at man er igang med at ændre klagesystemet, så de bliver mere tidssvarende og til at have med at gøre. Samtidig talers der meget om øget innovation i forbindelse med de offentlige indkøb, forklarer Tom Wienke til Spektrum

Pres på indkøbere

Han har ikke selv oplevet leverandører, der inden udbud har villet lægge pres på indkøberen med trusler om, at fik de ikke opgaven, ville de klage. Men han har hørt om andre kolleger, der har haft den oplevelse:

- Jeg dog selv i nogle tilfælde været ude for efter udbudsforretningen, at nogle meddelte, at trak vi ikke udbuddet tilbage, ville de klage. Det er en del af det spil i den måde, vi konkurrenceudsætter på, og det er nok ikke alle, der er så kolde over for en sådan bemærkning, som nogen andre er og bare lader dem klage. Det er omvendt fint nok med klagesager, hvis klagen har noget på sig, siger Tom Wienke.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079