23948sdkhjf

Nyt system skal forhindre misbrug af patientdata

Som de første i Danmark har Region Sjælland udviklet et system, der skal sikre mod ulovlig omgang med de personfølsomme og fortrolige oplysninger, som ligger i databaserne på sygehusene.
Af hensyn til behandlingen af patienterne skal de sundhedsfaglige medarbejdere i Region Sjælland have mulighed for at få adgang til oplysningerne i databaserne, og med det nye system etableres en overvågning, så medarbejderne kun ser på oplysninger om de patienter, som de har en behandlingsmæssig relation til.

Systemet blev taget i brug tirsdag, og det dækker alle de centrale kliniske systemer, som de omkring 15.000 sundhedsfaglige medarbejdere i Region Sjælland har adgang til. Systemet samler den logning, som de kliniske systemer producerer og kombinerer det med en "intelligent" monitorering, så der gives signaler om en eventuel uberettiget anvendelse af de kliniske systemer.

"Vi har udviklet monitoreringssystemet først og fremmest for at beskytte patienterne mod misbrug af deres personlige data, men der ligger jo også en indbygget beskyttelse af medarbejderne mod uberettigede mistanker mod dem", fortæller it-direktør Per Buchwaldt, Region Sjælland.

Ingen ændringer i hverdagen

Udviklingen af det nye monitoreringssystem er sket for at være på forkant i forbindelse med den stigende digitalisering og satsningen på fælles it-systemer på sygehusene og hele sundhedsområdet, og det kommer ikke til at betyde ændringer for den enkelte medarbejder i hverdagen.

"Alle medarbejdere i Region Sjælland er bekendt med, at man kun logger sig ind på patientdata, når det er relevant for behandlingen af den pågældende patient eller i forbindelse med læringssituationer, og vi har heldigvis ikke haft mange sager med misbrug", siger Per Buchwaldt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078