23948sdkhjf

FOA: Statsministerens ord bør forpligte

Indlæg af forbundsformand Dennis Kristensen, FOA.
Statsministerens åbningstale i år havde mere fokus på danskernes hverdag og mindre på højtflyvende og abstrakte tanker om nye store reformer. Det tolker jeg som regeringens erkendelse af, at indsatsen for de dårligst stillede, de psykisk syge og de ledige har haft for store mangler. Nu kommer prøven til at stå, om regeringen kan leve op til erkendelserne og de fine ord i dagens tale.

FOA hilser intentionerne om en modernisering af erhvervsuddannelserne velkommen.

Men jeg kan være bekymret for, at den kommende reform ikke vil forbedre, men decideret forringe den største erhvervsuddannelse herhjemme, nemlig social- og sundhedsuddannelserne. De er en entydig succes i dag, både i forhold til voksenuddannelse og i forhold til integration.

Der var afgørende samfundsproblemer, som regeringen slet ikke adresserede i talen. For eksempel stigende problemer med arbejdsmiljøet og temaet om tillid i den offentlige sektor.

Hvad statsministeren sagde om tømreren, der skulle forsørge sin familie med et ganske almindeligt arbejde, var meget sympatisk. Men regeringen bør stadig gøre langt, langt mere ved den sociale dumping. Vi har et erkendt problem. Og vi har det enkle værktøj, der løser det i den offentlige sektor, nemlig de såkaldte arbejdsklausuler, som staten selv anvender.

Men regeringen holder sig stadig tilbage. Den offentlige sektor er i dag mere og mere belastet af pirat-firmaer, sidegade-leverandører og under-entreprenører, der spekulerer groft i at omgå dansk løn- og arbejdsvilkår. I nogle år har vi set fænomenet i rengøringsbranchen og på teknik- og serviceområdet.

Senest er det mere og mere dukket op på kernevelfærdsområder som i ældreplejen. Hvorfor en centrum-venstre regering skal holde hånden over sådant et system, det unddrager sig min forståelse.

Jeg havde også håbet, at statsministeren havde taget fat på den kommende og omfattende modernisering af den offentlige sektor. Det ville have været godt for de ansatte, hvis hun også havde talt om behovet for at erstatte årtiers fejlslagne styrings- og ledelsestænkning, tidstyranni, kontrolmareridt og dokumentationshelvede til en tillidsbaseret ledelse, der bygger på de ansattes faglighed, viden og kunnen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063