23948sdkhjf

Masser af gryn til hjerterne

Hjerteforeningen og OTA Solgryn har taget forskud på hjerternes fest.
Med sloganet "Solgryn gør noget for hjertet" har samarbejdet mellem Hjerteforeningen og OTA Solgryn haft et dobbelt formål: At samle penge ind til Hjerteforeningens arbejde og sætte fokus på hjerter, sundhed og ernæring hos især kvinder.

Resultatet er en samlet støtte til Hjerteforeningen på mere end 250.000 kr., som er kommet gennem forskellige kanaler. For hver solgt pakke har OTA Solgryn doneret 20 øre, ligesom OTA Solgryn har opfordret danskerne til at deltage i indsamlingen via sms-donationer.

Stadig mange myter og huller

Ifølge Lars Hübertz, teamleder hos Hjerteforeningen, er formålet om at skabe større synlighed og opmærksomhed om sundhed og forebyggelse af hjertesygdomme, dog mindst lige så vigtigt:

- Danskerne ved godt, at det er vigtigt med et sundt hjerte, men der er stadig mange myter og huller i den generelle viden. Sammen med OTA Solgryn har vi fået en helt enestående mulighed for at få vores budskab helt ud på morgenbordet - bogstavelig talt. Budskabet om at passe på hjertet har stået på 1.250.000 pakker og også på materiale i butikkerne og på Facebook. Derved når vi ud til utrolig mange danskere og får kædet hjertebudskaberne sammen med god ernæring, som havregryn jo er, siger han.

1,6 millioner danskere har for højt kolesterolniveau, der er en af de væsentligste risikofaktorer for udvikling af hjertekarsygdomme. Havregryn indeholder vandopløslige fibre - de såkaldte betaglucaner - der har vist sig at sænke kolesterolindholdet i blodet.

En hjertesag

I kampagneperioden har den kendte sol på pakken været lavet om til et hjerte. Samtidig har der på pakkerne været information om hjertet og med særligt fokus på kvinders hjerter. Hjertesygdomme forbindes stadig med midaldrende mænd og kun 30 procent af hjerteforskningen retter sig mod kvindehjerterne. Men faktum er, at hjertesygdomme også er blandt de hyppigste dødsårsager blandt kvinder.

- Det har været vigtigt at samle penge ind til forskning, men samtidig har vi lagt vægt på at engagere danskerne og gøre hjertet til en hjertesag. OTA Solgryn har for eksempel på sin Facebookside lavet kampagnen "Hjertevenner", hvor brugerne blev opfordret til at nominere en ganske særlig ven, hvis hjerte man ønsker at passe på. Samtidig giver det også anledning til at oplyse om vigtigheden af kosten, Det er ganske vist julen, der er hjerternes fest, men jeg synes, at vi i fællesskab har varmet godt op til den, siger Mette Klarskov, Nordic Brand Manager, Quaker Oats.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063