23948sdkhjf

Kan udbud betale sig?

Kan det betale sig at sende store dele af handicap- og ældreområdet på private hænder? Hvert år bliver der brugt milliarder på forskellige former for udbud - men giver det bedre kvalitet eller billigere løsninger? Det hjælper et nyt notat fra AKF, Anvendt KommunalForskning, den offentlige sektor med at undersøge.
Offentlig-private partnerskaber, samarbejde og innovation. Det hele handler om forskellige former for samarbejde, hvor private leverandører hjælper med at løse det offentliges opgaver. Men man ved ikke nok om, hvad effekten er af samarbejdet. Får borgerne bedre service? Bliver der udviklet bedre løsninger? Sparer kommunen penge?

Et nyt notat, som AKF, Anvendt KommunalForskning, har udarbejdet for Udbudsrådet, viser offentlige myndigheder, hvordan de kan måle og evaluere på samarbejdet med det private.

Vælg den rigtige metode

Der er en del forhold, man skal tage højde for, når man vil måle og evaluere på samarbejdet. Man skal først og fremmest være sikker på, at der er et grundlag for at undersøge, om samarbejdet har haft nogen effekt sammenlignet med før udbuddet eller sammenlignet med andre kommuner.

"Der kan fx være begrænset adgang til centrale data fra før konkurrenceudsættelsen. Der kan også være stor forskel på driften plejecentrene imellem, eller der kan være for få eksempler på konkurrenceudsæt-telse, siger forsker Ole Helby Petersen," der har været med til at skrive notatet.

Vælg de rigtige projekter

Kommunen skal også være bevidst om hvilke projekter, der skal effektevalueres. Et udbud er fx ofte lettere at gennemføre, hvis kommunen har prøvet det før, ligesom det har betydning for omkostningsniveauet, om kommunens borgere er mere plejekrævende end andre kommuners. Endelig er der også stor forskel på, om det er effekten af vejvedligeholdelse eller effekten af ældrepleje, kommunen vil måle på.

"Når kommunerne måler på effekten af udbuddene, er det vigtigt, at de ikke kun forholder sig til, om de sparer penge. De bør fx også undersøge, om kvaliteten er blevet bedre, om medarbejderne er tilfredse eller i højere grad søger væk, om borgerne bliver mere selvhjulpne, eller om kommunen har fået udviklet et nyt og bedre produkt," siger Ole Helby Petersen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078