23948sdkhjf

Nej til kontrol i hjemmeplejen - men hvordan løses problemet?

Kontrol eller tillid: Dansk Folkeparti undrer sig over, at de andre partier har afvist DF’s krav om mere kontrol i hjemmeplejen, for problemerne går ikke væk af sig selv, mener DFs socialordfører
Formanden for Folketingets socialudvalg, Martin Henriksen (DF), undrer sig over, at Venstre, De Konservative og Socialdemokraterne har afvist Dansk Folkepartis forslag om flere tilsyn i hjemmeplejen og mere åbenhed, så den enkelte ældre kan få oplyst en vejledende tid for, hvor længe hjemmehjælpen skal være hos borgeren.

Martin Henriksen afkræver partierne svar på, hvad de så vil gøre for at sikre, at de ældre får den hjælp og støtte, som de har krav på og behov for. DF har bl.a. foreslået seks årlige kontroller.

“Hvis andre ikke bryder sig om vores forslag, så bør de selv komme med nogle bud på, hvordan vi kommer videre. Det nytter ikke noget at stå med armene over kors og så håbe på, at problemerne går væk af sig selv," siger Martin Henriksen. Han peger på vigtigheden af, at politikerne skylder de ældre, deres pårørende og de mange dygtige ansatte svar på, hvordan man vil komme svigt overfor ældre til livs.

Han understreger samtidig, at partiets forslag om mere kontrol i plejen ikke er et udtryk for mistillid til hjemmeplejens ansatte.

“Der er mange dygtige og flittige mennesker ansat i hjemmeplejen, det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg er heller ikke i tvivl om, at disse personer ikke har noget imod lidt ekstra kontrol, da de jo gør deres arbejde godt," siger han. Og oplyser, at DF fortsat vil kæmpe for at få ændret reglerne på området.

Dårlig ide

Politikerne på Københavns Rådhus afviser blankt forslaget som en rigtig dårlig idé. I hovedstaden udfører man allerede frivilligt et enkelt uanmeldt tilsynsbesøg om året.

“Hver eneste gang, en skandale løber, bliver man nødt til som politiker at slå koldt vand i blodet og spørge, hvad der virker, for at vi kan rekruttere det rigtige personale, der yder den gode omsorg. Det sikrer man ikke gennem at overvåge medarbejderne seks gange årligt. Det sikrer man gennem den daglige drift," fastslår sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen (SF).

Også i Høje-Taastrup Kommune, hvor der er stor tilfredshed med hjemmeplejen, afviser man forslaget om mere kontrol.

“Det vil jo bare tage tid fra de borgernære omsorgsopgaver," siger ældreudvalgsformand Conny Trøjborg Krogh (SF).

“Kommunens årlige kvalitetskontrol af hjemmeplejen i 2010 viser, at 86 pct. af borgerne, der modtager personlig hjælp, er tilfredse eller meget tilfredse med plejen, mens 95 pct. af de borgere, der modtager praktisk hjælp, er tilfredse eller meget tilfredse.

Det kan undre, at stort set hele hjemmeplejen er udsat for en hetz i øjeblikket. Og det undrer mig endnu mere, at Dansk Folkeparti foreslår, at hjemmehjælperne skal kontrolleres seks gange hvert år. Mere kontrol vil tage tid fra de primære omsorgsopgaver," siger Conny Trøjborg Krogh.

Hun peger på, at det er langt mere fornuftigt at bruge pengene til hjemmehjælp frem for til administration, kontrol og bureaukrati.

“Vi ved, vi i fremtiden vil komme til at mangle sosu-hjælpere.

Vi ved også, at andelen af ældre vil stige ret voldsomt. Regeringen har lovet regelforenkling. Denne gang må regeringen stå fast og ikke føje sig for støttepartiets krav, men fastholde, at regelforenkling skal bruges til mere omsorg til de ældre," siger Conny Trøjborg Krogh.

Synlighed

På Høje-Taastrup kommunes plejecentre er der årligt to kommunale tilsynsbesøg, et tilsyn fra embedslægen samt to politiske tilsyn. Kommunen lever fuldt ud op til sin tilsynsforpligtelse.

Af kommunens kvalitetskontrol fra 2010 fremgår det, at 77 pct. af borgerne med den personlige hjælp og 88 pct. af borgerne med den praktiske hjælp ved, hvilken hjælp de er visiteret til.

“Det tal kunne godt blive bedre. Derfor har jeg nu taget initiativ til, at der skal være synlighed omkring de ydelser, borgerne får. Borgerne skal selvfølgelig både kende og have den hjælp, de er visiteret til," fastslår Conny Trøjborg Krogh.

Hun mener, at synlighed om hjemmehjælpen er den bedste og mest effektive kontrol, man kan give borgerne. Det giver den enkelte mulighed for selv at tale med sin sosu-hjælper, hvis man er i tvivl, om man får den rette hjælp. Hvis tvivlen fortsat er til stede, skal man vide, at man kan henvende sig til både hjemmeplejens ledelse, til kommunens borgerrådgiver eller til mig, siger ældreudvalgsformanden.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078