23948sdkhjf

Kørestolens konstruktion til revison

Omnihjul giver mulighed for, at kørestolen kan dreje om sin egen akse og køre sidelæns
Ingeniørstuderende på VIA University College er ved at kigge kørestoles konstruktion efter i sømmene, og i den forbindelse afprøves et nyt hjulsystem.

Med omnihjul kan en kørestol manøvrere i meget små rum som toilet og bad. Den kan køre sidelæns, langs f.eks. et køkkenbord, og det er let for brugeren at komme på plads i en kantine eller andre steder, der ellers ville volde vanskeligheder.

“Vi har ladet ingeniørstuderende arbejde med at udvikle hjulene til kørestolen. De er gået til opgaven med stor iver, og når prototypen er blevet testet, skal vi sammen med producenten tage stilling til, om der er et marked for den her type," siger Jørgen Rasmussen, lektor på VIA.

Projektet har til formål at opnå viden om det at være bruger af en elkørestol og brugerens ønsker til elkørestolens funktionalitet og design. Der tages udgangspunkt i, hvordan teknologien kan afhjælpe elkørestolsbrugerens behov for meningsfulde aktiviteter. Ved hjælp af teknologisk viden er der blevet udviklet en kørestol med omnihjul, og den skal testes i marken for at se, om den kan afhjælpe de behov, brugerne har givet udtryk for.

Tværfaglig udvikling

Projektet er begyndt i Videncenter for Sundhedsfremme, Sundhedsteknologi og Rehabilitering (VSSR) i et samarbejde mellem den sundhedsfaglige højskole og den teknisk-merkantile højskole. Senere er HandiVision-projektet, ledet af Alexandra-instituttet, blevet samarbejdspartner. Kørestolen er et eksempel på, hvordan den teknisk-merkantile og den sundhedsfaglige højskole i VIA arbejder sammen om udvikling af velfærdsteknologi på tværs af faggrænser.

“En stor del af de problematikker, som videncentret arbejder med, kan ikke løses monofagligt," fastslår Gitte Wind, der er leder af VSSR og fortsætter:

“Udfordringen er at få de forskellige højskoler og de forskellige professioner til at arbejde sammen om en meget vigtig og nødvendig opgave," forklarer hun. I projektet med kørestolen har ergoterapeut-, fysioterapeut- og sygeplejeuddannelserne bidraget med analyser af brugernes behov, og senere får de til opgave at implementere produkterne.

“De har også kigget på, hvad der er kommunernes praksis, når de udleverer en kørestol til en borger," siger Gitte Wind.

Det tværfaglige samarbejde om at udvikle kørestolen er også faldet i god jord hos ingeniørerne.

“Vi er gode til det tekniske, men når det kommer til at tolke brugernes behov, så har det været en god oplevelse at have de andre faggrupper inde over projektet. Det har også gjort, at vi har været tvunget til at forklare vores ideer, så alle kan forstå det," siger Jørgen Rasmussen.

Samtidig med at kørestolens egenskaber tages op til revision, er der også fokus på, om en kørestol kan blive billigere.

“Hvorfor skal en kørestol koste så meget? Kommunerne skal spare, og det må da være muligt at lave en kørestol, der er lettere og mere mobil til en lavere pris," siger Lars Mønsted Nielsen, udviklingskonsulent og lektor, Teknisk Merkantil Højskole, VIA University College. Han ser store eksportmuligheder, hvis vi i Danmark kan komme først med en kørestol, der er bedre og billigere end dem, der findes på markedet i dag.

Udvikling af en kørestol med omnihjul er et rapid prototyping-forløb mellem kørestolsvirksomheden Roltec, der siden 1974 har produceret elektriske kørestole til det danske og udenlandske marked, og ingeniørstuderende. Prototypen skal testes af handicappede elever på Egmont Højskolen d. 1. oktober.

Virksomhedens hjemmeside: http://www.roltec.dk/

Se video-eksempel på, hvad "omnidirectional wheels" er for noget:

http://www.youtube.com/watch?v=aXdvLGTW2nQ
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094