23948sdkhjf

Salg af fødevarer står og falder med indpakningen

Knuthenlunds fødevareprodukter bygger på faste principper om naturlighed, renhed og bæredygtighed. Derfor har Knuthenlund udviklet en række emballage-løsninger, der på én gang skåner miljøet og udtrykker virksomhedens sjæl
Når kvalitetsbevidste forbrugere træffer et valg ved køledisken, stiller de krav om både smag, etik og produktdesign. God mad med god samvittighed er i høj kurs – og det skal indpakningen afspejle. Derfor kan det godt betale sig at sætte fokus på emballagedesignet fra første fase i produktudviklingen.

Det har Knuthenlund Gods fundet opskriften på.

Siden Susanne Hovmand-Simonsen som fjerde generation overtog Knuthenlund Gods i 2006, har hun konverteret driften til økologi og skabt en helt ny serie af bl.a. mejeriprodukter, som sprudler af sundhed, bæredygtighed og kvalitet – både i smag og udtryk. Og det har givet pote. Faktisk går salget så godt, at Knuthenlund har svært ved at følge med efterspørgslen på flere af deres produkter.

Bag succesen ligger en stor investering i produkternes indpakning. Sammen med envision:design har Knuthenlund nemlig – sideløbende med udviklingen af produkterne – udviklet en helt unik serie af emballager, der i udtryk og materialer matcher indholdet og taler til den æstetisk bevidste forbruger.

Smag og renhed

"Som producent sætter vi enkelthed og naturlighed i front og laver produkter, som vi brænder for og selv har lyst til at købe. Og denne holdning skal afspejle sig både i produkterne og emballagen. Det første møde, forbrugerne får med vores produkt, er med emballagen – og det første indtryk betyder som bekendt meget. Heldigvis har det vist sig, at det med vores design er lykkedes os at smitte forbrugerne med vores egen begejstring," siger Susanne Hovmand-Simonsen.

Knuthenlunds fødevareprodukter bygger på faste principper om naturlighed, renhed og bæredygtighed. Sammen med envision:design har Knuthenlund derfor udviklet en række emballage-løsninger, der på én gang skåner miljøet og udtrykker Knuthenlunds sjæl.

Som de første i Nordeuropa anvender Knuthenlund fx 100 pct. nedbrydelig kartoffel cellulose papir til indpakningen af den håndlavede brieost, som dernæst pakkes smukt ind i poppeltræsæsker. Sammen med de fine, rene illustrationer, som envision:designs kreative chef Thomas Kjær har udviklet, giver det forbrugeren et helstøbt billede af både produktet og producenten.

Prisbelønnet

Og meget tyder på, at det er en fordel at lade produktkvalitet, positionering og emballagedesign gå hånd i hånd allerede i udviklingsfasen. Den nye produktlinje kom på markedet i april 2009, og salget har siden været støt voksende på trods af krisen.

"Meget tyder på, at det er ved at gå op for forbrugerne, hvilke konsekvenser industrialiseringen af fødevarer har haft for smagen, naturen, folkesundheden og dyrevelfærden. Mange søger nu det gode, helstøbte alternativ, der både smager godt, ser lækkert ud og kan spises med ren samvittighed – også selvom det koster lidt mere," siger Susanne Hovmand-Simonsen.

Det er ikke kun salget, der beviser produkternes og emballagernes succes. Knuthenlund har i 2009 vundet Politikens Økologisk Guld for sin økologiske fåremælk og en stor italiensk pris, Premio Roma, for sin fårebrie. Og envision:design har fornylig modtaget en Creative Circle Award – Danmarks største pris for kreativ kommunikation – for Thomas Kjærs emballagedesign.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062