23948sdkhjf

Eldorado for elkøretøjer

Livskvalitet: Farten er måske behersket, men det går stadig hurtigere end med rollator eller stok. De små kvikke elscootere er blevet hvermandseje blandt gangbesværede og ældre, som vil ud og opleve verden
Mens politikerne og bilindustrien stadig kun taler om det, så har danske seniorer og gangbesværede medborgere for længst taget konceptet om eldrevne køretøjer til sig.

Overalt ser man disse små, rappe køretøjer ført af livsglade, men gangbesværede medborgere.

Hvorfor sidde hjemme og trille tommelfingre, når man let og komfortabelt kan lægge verden for sine fødder og udvide sin aktionsradius ganske betragteligt?

Tilmed i et tempo på 8-15 km i timen, der giver de fleste raske og rørige personer baghjul.

Det er uden tvivl nogle af grundene til, at de små 3- og 4-hjulede elkøretøjer de senere år er blevet fantastisk populære blandt gangbesværede i alle aldre.

I modsætning til bilbranchen oplever landets importører og grossister af elkøretøjer til gangbesværede, at salgskurven er støt og stejlt stigende.

Eksplosiv vækst

“Det kan godt være, at det kniber med fysikken, men det afholder bestemt ikke folk fra at komme udenfor. I dag er prisen på elkøretøjer af god kvalitet kommet så langt ned, at de færreste vil undvære muligheden for at kunne bevæge sig frit omkring.

Køretøjerne er så manøvredygtige og lette at styre, at man kan komme rundt i de fleste butikker og supermarkeder.

Der findes efterhånden også adskillige modeller, som har kraftige motorer og er terrængående, så man kan køre en tur i skoven eller fiske ved åen," fortæller direktør og medejer Lars Lindekilde fra Lindebjerg i Middelfart.

Virksomheden er blandt landets førende på markedet for 3- og 4-hjulede elkøretøjer og har oplevet nærmest eksplosiv vækst siden starten i 2003.

“Vi går meget op i at udvikle på design, funktion, kvalitet og komfort.

Samtidig har vi et godt samarbejde med terapeuter, kommunale sagsbehandlere og ikke mindst brugerne. På den måde holder vi os skarpe og ajour, ligesom vi bliver holdt i ørerne med hensyn til pris og service," forklarer Lars Lindekilde.

Ændrede regler

Ifølge direktøren har kunderne - såvel kommuner som privatpersoner - god grund til at fokusere på sammenhængen mellem pris og kvalitet, efter at reglerne for offentlige tilskud er blevet ændret.

Et 3-hjulet elkøretøj betragtes ifølge Serviceloven ikke længere som et hjælpemiddel. Det betragtes som et forbrugsgode efter Servicelovens § 113, hvor kommunen som udgangspunkt kan bevilge et tilskud på 50 pct. af et standardprodukt. I enkelte tilfælde kan bevilges 100 pct. af udgiften.

Hos Middelfart kommune bekræfter teamleder for visitatorgruppen og hjælpemiddelgruppen Aase Zoffmann, at de fleste borgere, der bevilges et elkøretøj, får et tilskud på 50 pct. af prisen på et standardprodukt. Resten skal de selv betale, ligesom de selv skal afholde udgifter til service og reparation. Til gengæld er køretøjet borgerens ejendom og skal ikke leveres tilbage til kommunen, siger hun. Hos grossisten oplever man, at lovændringen har fået flere kunder til at henvende sig direkte, ofte på anbefaling af venner og familie.

“Folk har været vant til at have bil og friheden til at komme rundt. Den vil de fortsat have, og derfor ser vi, at antallet af elkøretøjer vokser herhjemme. Det bliver ikke betragtet som luksus, nok snarere tværtimod. Det er med til at øge brugernes livskvalitet," slutter Lars Lindekilde.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079