23948sdkhjf

Tønder indfører trafikpolitik i hjemmeplejen

Færdsel til og fra opgaver ude i kommunen - eksempelvis i hjemmeplejen - skal foregå på sikker og forsvarlig vis.
Som en af de første kommuner i landet indfører Tønder Kommune nu en trafikpolitik for medarbejderne, herunder også de ansatte i hjemmeplejen.

For medarbejderne hos Tønder Kommune har cykelhjelm og refleksvest gennem flere år været en fast bestanddel af uniformen, når transporten sker på cykel. Kommunen indfører nu også retningslinjer for, hvordan transport i bil skal foregå.

Trafikpolitikken består af en række retningslinjer for, hvad man som ansat hos Tønder Kommune er forpligtet til, når man begår sig i trafikken. Retningslinjerne siger blandt andet, at man til enhver tid skal overholde hastighedsgrænserne og bruge sikkerhedssele, ligesom brug af håndholdt mobiltelefon under kørsel er forbudt.

I Tønder Kommune kører mange af de ansatte hver dag rigtig mange kilometer for at yde service for kommunens borgere. Derfor giver det ifølge borgmester Laurids Rudebeck god mening med en trafikpolitik:

- Med trafikpolitikken ønsker vi først og fremmest at sætte fokus på sikkerhed – både for medarbejderne, men også for kommunens øvrige borgere. Færdsel til og fra de mange opgaver ude i kommunen skal foregå på sikker og forsvarlig vis, så vi skaber tryghed.

Det synlige fokus på trafiksikkerhed, håber Tønder Kommune, vil resultere i færre ulykker med skader på biler og medarbejdere. Derfor skal alle forvaltninger i kommunen udpege en såkaldt færdselskontaktperson, der aktivt skal arbejde for at forbedre trafiksikkerheden blandt kollegaerne

- Med de her sikkerhedsfremmende tiltag vil vi skabe en stærk trafiksikkerhedskultur, hvor medarbejderne er i fokus. Sikkerhed i trafikken er en vigtig del af det gode arbejdsmiljø, som vi i Tønder Kommune gerne vil være kendt for, udtaler borgmester Laurids Rudebeck afslutningsvist.

Tønder Kommune håber endvidere på at inspirere de lokale arbejdspladser til også at sætte ekstra fokus på trafiksikkerheden med en trafikpolitik.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094