23948sdkhjf

Kritik fra ældre: Vi kan ikke finde kommunens plejehjem

Ældre har svært ved at finde relevant information om f.eks. demenstilbud og hjemmepleje på kommunernes hjemmesider.
Det er ikke overskueligt.
Det er vanskeligt.
Og fagsproget er svært tilgængeligt.
Ældres medborgeres kritik af de danske kommuners hjemmesider er til at føle på.

ÆldreForum og Danske Ældreråd viser i en netop offentliggjort undersøgelse ”Det offentliges digitale kommunikation med ældre borgere – nationale resultater”, hvilke udfordringer ældre borgere støder på, når de skal betjene sig selv.
Det er ofte oplysninger om hjemmehjælp, deres kommunes plejehjem eller om tilbud til en dement ægtefælle, der søges oplysninger på.

Medlemmer fra ældreråd i 96 af landets 98 kommuner har som repræsentanter for den øvede del af ældre it-brugere afprøvet deres egen kommunes hjemmeside og et par digitale selvbetjeningsansøgninger.

- Der stilles jo ganske store krav til borgernes omstillingsevne, it-færdigheder og - har det også vist sig – tålmodighed. Og det må naturligt modsvares af overskuelige hjemmesider, let forståelige oplysninger og selvbetjeningsløsninger, der fungerer uden større problemer. Ellers tager borgerne ikke disse løsninger til sig, og så høster det offentlige ikke de besparelser, der allerede er kalkuleret med. Så der er alt at vinde, siger Bent Aa. Rasmussen, og Ove E. Dalsgaard

- Der er samtidig behov for at pege på, at der findes områder i landet uden tilstrækkelig internetdækning. Med de krav, der stilles til befolkningens del af denne ”kontrakt”, har borgere i de områder en helt berettiget forventning om, at de tekniske forudsætninger er til stede, siger de.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125