23948sdkhjf

KOL-kompetencecenter udvider

På rådgivningstelefonen er sundhedsprofessionelle parate til at besvare spørgsmål om, hvordan man bedst lever med sygdommen.
Siden 2014 har borgere i Næstved Kommune eller pårørende til borgere, der har fået konstateret KOL, kunnet ringe til rådgivningstelefonen, hvor sundhedsprofessionelle sidder parate til at besvare spørgsmål om, hvordan man bedst lever med sygdommen. Nu udvider KOL-kompetencecentret til Ringsted, Slagelse og Vordingborg kommuner.

"Vi har fokus på at forebygge genindlæggelser. Vi rådgiver de sundhedsprofessionelle til at styrke det tværsektorielle samarbejde. Her kan centrets rådgivere øge borgernes viden om hvilke muligheder, de har," siger leder af KOL-kompetencecentret Marianne Neerup.

Mange borgere med KOL har stor glæde af at komme på et 10-ugers KOL-skole kursus, fortæller hun. Mange lever meget længe med KOL, og derfor er det vigtigt, at man kan gøre noget for folk med en kronisk sygdom, siger hun. Ved at tage aktiv del i sygdommen og modtage den rette behandling forbedrer patienten livet med KOL.

"Borgere med KOL får tit åndenød og bliver derfor forpustede. Nogle borgere holder derfor op med at dyrke motion, og det gør ofte situationen værre. Vi kan hjælpe med at finde det rette motionstilbud til borgeren", fortæller hun.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093