23948sdkhjf

Syddansk forbedringsmodel rulles ud

Over 500 syddanske ledere og mellemledere på sygehusene skal nu uddannes i, hvordan de skal anvende Den Syddanske Kvalitetsmodel.
Den Syddanske Forbedringmodel bliver i øjeblikket rullet ud i hele regionen.

I 2015 indledte Region Syddanmark et samarbejde med sygehuset Virginia Mason Medical Center i Seattle, USA, om at skabe vedvarende forbedringer af den kliniske praksis og patientsikkerhed på Sydvestjysk Sygehus, Sygehus Lillebælt og Sygehus Sønderjylland.

Efter godt et års samarbejde med Virginia Mason er erfaringerne på de tre syddanske sygehuse så gode, at regionen med udgangspunkt i Virginia Masons koncept har udarbejdet sin egen kvalitetsmodel, Den Syddanske Forbedringsmodel. En model, som er i gang med at blive rullet ud i resten af regionen, herunder Odense Universitetshospital og Psykiatrien.

Hundredevis af ledere uddannes

Metoden, der tager udgangspunkt i LEAN-tankegangen, arbejder med at forbedre sygehusets aktiviteter med fokus på, hvad der giver værdi for patienten uden at forhøje omkostningerne. Metoden indebærer et meget stærkt fokus på ledelse af forbedringsarbejdet og omfattende ledelsesuddannelse af ledere på alle niveauer i sygehusvæsenet.

Forbedringsarbejdet sker blandt andet gennem workshops, systematiske opfølgninger på initiativerne efter 30, 60 og 90 dage, minimering af spild, standardiseringer af rutiner og stærke udviklingshold tæt på klinikken.

Regionen vil alene i 2016 uddanne over 500 syddanske ledere og mellemledere på sygehusene i, hvordan de skal anvende Den Syddanske Kvalitetsmodel.

"Vi snakker ikke bare om ledelsestræning. Vi handler. Vi snakker ikke bare om at gøre det bedre for patienterne. Vi handler. Og vi fortsætter med øget styrke, når vi får OUH og Psykiatrien med," siger regionsrådsformand Stephanie Lose (V).

"Vi står i en situation, hvor sundhedsvæsenet skal behandle flere patienter for de samme penge. Samtidig vil vi gerne forbedre kvaliteten og patienttilfredsheden nærmest dag for dag, uden at det koster mere. Og selvom man ikke kan sætte alt på formel, viser vores erfaringer, at Den Syddanske Forbedringsmodel kan hjælpe os godt videre. For den ligger i naturlig forlængelse af det store arbejde med at sætte patientens behov først, som længe har været et af vores vigtigste fokusområder," siger Stephanie Lose, der forventer sig meget af modellen.


Tre eksempler på hvad forbedringsarbejdet har ført til i Region Syddanmark:

• Et godt eksempel på et konkret resultat af forbedringsarbejdet findes på Onkologisk Ambulatorium i Vejle. Efter en workshop, hvor der blev taget tid på, hvor længe hver enkelt del af patientens ophold tog, er den tid, som brystkræftpatienter tilbringer i ambulatoriet, hver gang de skal have kemoterapi, blevet skåret ned fra tre til to timer ved blot at ændre nogle rutiner.

• På Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg har en ny opgavefordeling og nye arbejdsgange blandt andet ført til, at akutte børn på Børne- og ungeafdelingen nu bliver tilset af en læge hurtigere end før, og at ventetiden uden kontakt til personale er reduceret fra 18 til 6 minutter.

• I Sønderjylland har man blandt andet set på, hvordan patientforløbet for diabetespatienter med nyresygdomme kunne forbedres. Diabetespatienter med nyresygdomme blev inden da tilset i to forskellige klinikker, Nefrologi og Endokrinologi. Patienternes besøg i de to klinikker var ikke koordineret, og i praksis sendte de to klinikker henvisninger til hinanden. Forbedringsarbejdet fandt en løsning på dette. Medicinsk Center kontakter i dag alle patienter dagen før deres mødetid på sygehuset. Allerede her afklares det nu, hvilke forhold som patienten gerne vil drøfte på sygehuset dagen efter. Medicinsk Center skræddersyr herefter patientens besøg i forhold til dette, så patienten får ét samlet og fagligt sammenhængende ambulant besøg.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078