23948sdkhjf

Personalets hverdag skal tilpasses patienter og pårørende

- ikke omvendt. Region Nordjylland har fået en ny politik for inddragelse af patienter og pårørende.
Region Nordjylland har netop fået en ny politik, der er en vision og et udtryk for, at man vil en kultur, hvor det er naturlig praksis for medarbejderne, at inddrage patienter og deres pårørende.

Den nye politik for inddragelse af patienter og pårørende bygger på 8 udsagn, der sætter retningen for indsatserne:

1. Vi træffer beslutninger om behandling i tæt dialog med patienten
2. Vi efterspørger og anvender systematisk patienters og pårørendes viden og ressourcer
3. Vi giver patienter og pårørende mulighed for at tage mest muligt ansvar
4. Vi indbyder til, at patienter og pårørende bliver set, hørt og stiller spørgsmål
5. Vi tilpasser vores arbejdsgange, procedurer, rutiner og hverdag til patienter og pårørende – ikke omvendt
6. Vi undersøger og anvender patienters og pårørendes oplevelser af kvaliteten af behandlingen
7. Vi støtter og drager omsorg for pårørende
8. Vi inddrager patienter og pårørende i udviklingen af vores organisation

"Bedre og mere inddragelse af patienter og pårørende er i fokus i disse år i den nationale debat. I Region Nordjylland har vi i en længere periode haft projekter og afprøvet metoder på alle tre hospitaler, så vi er allerede godt på vej, men naturligvis kan vi blive bedre – og det skal vi," siger regionsrådsmedlem Asta Skaksen (V).

"Patienterne er jo eksperter i deres eget liv, og det er den ressource, vi skal blive endnu bedre til at bruge i vores sundhedsvæsen. Der er tale om en kulturudvikling, og politikken skal sikre, at alle arbejder i samme retning. Vi skal sikre, at man som patient og pårørende i Region Nordjylland oplever et sundhedsvæsen, der til for patienten," siger hun.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079