23948sdkhjf

Tilfredshed med maden i fem sjællandske kommuner

Borgere, der modtager mad fra køkkenet "MAD til hver DAG" er glade og tilfredse med maden. 92 procent af alle hjemmeboende er specielt glade for desserterne. Det viser ny tilfredshedsundersøgelse.

Hvert andet år gennemfører køkkenet "MAD til hver DAG" en stor tilfredshedsundersøgelse blandt borgere, som modtager mad fra køkkenet.

Nu er den seneste undersøgelse klar og den er et klart skulderklap til det køkkenpersonale, der laver mad til borgere på omsorgscentre, hjemmeboende borgere, der er visiteret til madordningen og som har valgt MAD til hver DAG som leverandør.

MAD til hver DAG er et fælleskommunalt køkken, der ejes af kommunerne Frederikssund, Albertslund, Allerød, Halsnæs og Hillerød. Køkkenet har leveret mad til Frederikssund Kommunes fem omsorgscentre og til hjemmeboende borgere siden april 2012.

Undersøgelsen dækker alle fem kommuner og viser, at 85 procent af de hjemmeboende svarer, at de er tilfredse eller meget tilfredse med hovedretterne, og tilsvarende for desserter er tallet 92 procent.

Blandt plejecenterbeboere er 83 procent tilfredse eller meget tilfredse med hovedretterne og 88 procent med desserterne.
I år viser undersøgelsen altså, at hjemmeboende borgere er lidt mere tilfredse end plejecenterbeboere. For to år siden var det plejecenterbeboerne, der var mest tilfredse, oplyser Frederikssund Kommune i en pressemeddelelse.

Køkkenet vil fortsat arbejde på at forbedre både udvalg og opskrifter, så tilfredsheden kan blive endnu større.

Ønsker ikke at bestille via internettet 

Et af spørgsmålene i undersøgelsen skulle afklare, om de hjemmeboende var interesserede i at bestille maden via internettet, i stedet for at sætte krydser på bestillingssedler, som de får udleveret i den nuværende ordning. 78 procent svarer, at de ikke ønsker at bestille maden via internettet, hovedsageligt fordi de ikke har en computer, eller fordi de ikke kan betjene den på egen hånd. Kun 11 procent er klar til at anvende it-bestilling.

- Vi er rigtig glade for den her undersøgelse, for den viser at rigtig mange godt kan lide den mad, vi laver og som vi gør os umage med at lave.  Den viser os samtidig også, hvor der kan være behov for at vi gør noget andet eller noget ekstra, og det er et rigtig godt arbejdsredskab for os, siger lederen af Køkkenet Mad til Hver Dag Helle Thyge.

Byrådet i Frederikssund Kommune besluttede i oktober 2016 at forlænge kontrakten med MAD til hver DAG, så den er gældende til og med 2020.

Tilfredsheden er steget siden 2015

Tilfredshedsundersøgelsen bliver gennemført hvert andet år, og hvis man sammenligner den nye tilfredshedsundersøgelse med undersøgelsen fra 2015, er tilfredsheden øget på mange parametre.

For eksempel er tilfredsheden med pålægsanretninger på plejecentrene steget fra 76 procent i 2015 til 83 procent i 2017 og tilfredsheden med variationen af hovedretterne er blandt hjemmeboende steget fra 63 procent i 2015 til 82 procent i 2017.

Resultaterne hænger fint sammen med de indsatsområder, der er arbejdet med siden 2015, hvor det netop var variationen af menuen og pålægsanretninger/madpakker, der skulle arbejdes på at forbedre.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125