23948sdkhjf

Tandpleje, hørespecialist og optiker er en del af Gladsaxes pleje

Tjek af hørelse, tænder og syn sker direkte på seniorcenter i Gladsaxe.

Det er blevet nemmere for beboerne på seniorcentrene i Gladsaxe Kommune at få tjekket om deres høreapparat og briller virker som de skal, og om de holder deres tænder rene. Det sidste års tid har borgere på alle seniorcentre nemlig fået besøg af en optiker, tandplejer og audiologiassistent.

Som nogen af de eneste i hele landet tilbyder Gladsaxe Kommune at komme ud til beboerne på Seniorcentrene for at tjekke, hvordan deres tænder ser ud, om deres høreapparater fungerer, som de skal, eller om deres syn skulle være blevet værre.

Ninna Bilfeldt bor på Seniorcenter Møllegården og er en af de mange beboere, som nyder godt af tilbuddet om tjek af både hørelse, syn og tænder. I dag har hun besøg af en optiker, som skal lave en undersøgelse af hendes syn. Efter en synstest bliver de enige om, at Ninna Bilfeldt har brug for to par briller, som hun kan skifte mellem, når hun læser og ser fjernsyn. 

Tandplejer Huda Masri, optiker Clara Skaarup-Jørgensen og hørespecialist Anne Aaman Holzher kører rundt til alle seniorcentrene i kommunen for at gøre status på de ældres helbred.

- Jeg synes, det er alletiders, det er noget, jeg er rigtig glad for. Jeg er nemlig meget utryg ved at tage ud, og så vil jeg i øvrigt ikke ulejlige min familie eller være til last for dem. De har nok at se til i forvejen. De er alle tre rigtig søde, og jeg har fuld tiltro til deres ekspertise, siger Ninna Bilfeldt, beboer på Seniorcenter Møllegården.

Formålet med indsatsen er at forebygge smerter og dårligt funktionsniveau. Hvis en beboer ikke ser godt nok, er der større chance for at falde, eller hvis en beboer hører dårligt, kan det medføre isolation. Dårlige tænder kan betyde, at lysten til mad forsvinder, hvorefter der er risiko for underernæring.

At specialisterne tager ud på seniorcentrene betyder, at beboerne er fri for selv at opsøge hjælpen, og i stedet får hjælp i det miljø, som de kender. Og det er også en væsentlig detalje, der betyder rigtig meget for beboerne.

- Det er vigtigt, at der er tid til folk, og at det foregår stille og roligt og i de vante omgivelser. Så kommer der en mere afslappet atmosfære, og så kan vi finde ud af, hvad det er der er galt, siger Anne Aaman Holzher.

Tilbuddet om tjek af syn, tænder og hørelse kører frem til 2018. Læs mere her.

Samarbejde med personalet
En del af besøget handler også om, at specialisterne får et godt samarbejde op at køre med personalet. På den måde kan personalet få styr på, hvad de skal gøre, hvis et høreapparat løber tør for strøm, hvis der er behov for at beboeren skal have hjælp med tandbørstningen, eller hvis et par briller er gået i stykker.

- Generelt går samarbejdet med personalet på alle seniorcentrene rigtig godt. Det er vigtigt, at vi giver os tid til personalet, så det ikke bliver for forvirrende for dem og beboerne, men at vi i stedet er med til at skabe ro, siger Huda Masri.

Det er stadig en ny ordning, som alle skal vænne sig til. Alligevel er det første år gået rigtig godt både for de tre specialister, beboerne og personalet. Det er nemt for personalet at kontakte specialisterne, hvis de er i tvivl om noget eller har brug for hjælp.  

- Det er en omvæltning for personalet, at der kommer sådan nogle som os ind og skal bruge deres tid. Men generelt er de glade for, at vi kommer, og de ringer også, hvis de har spørgsmål, siger Anne Aaman Holzher. 

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14