23948sdkhjf

Greve undgår indlæggelser med effektiv app og tavle-struktur

Når plejepersonale er opmærksom på små forandringer, kan de hjælpe ældre borgere, før de bliver rigtigt syge. I Greve Kommune støtter en app og elektroniske tavler indsatsen.

Hver dag samles Greve Kommunes sundhedspersonale omkring elektroniske tavler på plejecentre og i hjemmeplejen.
Tavlerne viser, hvordan dagsformen er hos de borgere, som teamet tager sig af. Grøn betyder, at alt er, som det plejer. Gul betyder små forandringer til det dårligere. Rød betyder, at borgeren har det skidt.

I virkeligheden kan det være meget små forandringer, der får plejepersonalets opmærksomhed.
- Det kan være, at fru Hansen plejer at passe sine blomster selv. En dag hænger blomsterne, og medarbejderen lægger også mærke til, at fru Hansen ikke har været ude at gå en lille tur, som hun plejer. Hun giver fru Hansen en gul farvekode, og på tavlemødet beslutter personalet, at en sygeplejerske skal tilse fru Hansen. Sygeplejersken finder ud af, at fru Hansen er træt på grund af en begyndende blærebetændelse, som vi straks begynder at behandle, fortæller sundhedschef Dorthe Holmboe.

Fakta 

Greve Kommune bruger systemet Pallas på alle plejecentre og i hele hjemmeplejen. Gentofte, Silkeborg, Slagelse og Aalborg Kommuner bruger også systemet.

Den systematiske, nedskrevne opmærksomhed på borgerne betyder at Greve Kommune undgår et stort antal indlæggelser af de ældre borgere.

- Jo før vi kan behandle, jo bedre. Og systemet med app og tavlemøder har vist sig at være en god måde at fastholde opmærksomheden på de små vigtige ændringer hos borgerne, siger Dorthe Holmboe.

Sundhedschefen fremhæver også, at de daglige faglige samtaler betyder, at de forskellige fagmedarbejdere lærer af hinanden, bliver dygtigere, og at de øgede kompetencer kommer borgerne til gode.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094