23948sdkhjf

Borgmester overvejer, om ældrepleje er en kommunal opgave

af Jakob Scharff, branchedirektør i DI

Efter det er kommet frem, at den kommunale hjemmepleje har svigtet en ældre borger, der ikke har fået den nødvendige pleje, vil borgmesteren have skærpet tilsyn med den kommunale hjemmepleje.

Der skal oprettes en hotline, hvor borgerne kan ringe ind, og der skal laves en handlingsplan med en garanti om, at der aldrig sker fejl igen. Og så skal byrådet have en principiel diskussion om, hvorvidt samfundet overhovedet kan overlade en så vigtig opgave til kommunalt ansatte...

Ovenstående er sjældent reaktionen, når der sker fejl og svigt i den kommunale hjemmepleje. Men byt så ordet ”kommunal” ud med ”privat”, og så er sagen en anden. Her er det til gengæld ofte reaktionen, hvis en privat leverandør har begået en fejl.

Det er en helt urimelig behandling af en fagligt dygtig branche, der siden 2003 har været med til at udvikle den ældrepleje, vi kender i dag. Konkurrencen fra de private leverandører har bidraget til, at kommunerne er blevet mere opmærksomme på, at der ikke skal være et rend af forskellige ansigter i borgernes hjem, at aftalte tidspunkter overholdes, og at hjælpen er den samme uanset, hvilken plejeperson der er på besøg.

Ifølge undersøgelser fra Sundheds- og Ældreministeriet er flere ældre blevet mere tilfredse med de kommunale leverandører på netop de punkter. Endda så meget, at de ældre nu er næsten lige så tilfredse med den kommunale hjemmepleje, som de er med den private.

De fleste af os er enige om, at ældre borgere skal behandles med værdighed og modtage den pleje, de er visiteret til. Desværre er der eksempler på, at det svigter – både i det kommunale og i det private. Uanset hvor fejlene sker, skal leverandøren naturligvis gøre alt, hvad den kan for at sikre, at de ældre ikke kommer i klemme.

For at understøtte det har DI foreslået, at der etableres en uafhængigt tilsyn, der skal føre tilsyn med både kommunale og private leverandører og sikre, at de ældre får den hjælp og omsorg, de er berettiget til. Derudover foreslår DI, at oplysninger om de enkelte leverandørers leverede kvalitet og de ældres tilfredshed lægges åbent frem. Det vil give de ældre mulighed for at vælge, hvem de vil lukke ind i deres hjem, på et oplyst grundlag, og bidrage til, at plejen og omsorgen i højere grad tager udgangspunkt i den enkelte ældres behov.

Se alle DI’s forslag til en øget kvalitet i ældreplejen her

Konkurrence mellem kommunale og private leverandører bidrager til at udvikle og forbedre opgaveløsningen til gavn for de ældre. Og de ældre er begejstrede for, at de selv kan vælge, hvem de vil lukke ind i deres hjem.

70 pct. af hjemmehjælpsmodtagerne mener, at deres frie valg er vigtigt for dem. Derfor er det også vores opfordring, at vi behandler leverandørerne ens, holder fokus på de ældre og bruger det frie valg til at sikre, den bedst mulige velfærd til borgerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109