23948sdkhjf

Ny medicin-kampagne på midtjyske hospitaler

Med animationsfilm, plakater og postkort fortæller Region Midtjylland borgerne om, at det er vigtigt at have tjek på sin medicin.

Hvad, hvorfor, hvornår og hvilken styrke. De fire spørgsmål er omdrejningspunktet for en kampagne, som Region Midtjylland nu lancerer på bl.a. hospitaler og hos læger, apoteker samt på sociale medier som facebook.

- Med kampagnen vil vi gerne sætte fokus på, at patienten ved at svare på de fire hv-spørgsmål er med til at øge sikkerheden om sin egen medicin. Det kan have stor betydning for helbred og behandling, siger Karen-Dorthe Bach Nielsen, der er praktiserende læge i Ebeltoft, og har været med til at formulere kampagnens budskab.

Karen-Dorthe Bach Nielsen oplever, at det for mange af hendes patienter kan være svært at holde styr på medicinen, især hvis man får flere præparater. Det skyldes blandt andet, at apotekerne har pligt til at tilbyde det billigste præparat. Navn, indpakning og selve medicinen kan derfor være anderledes fra køb til køb, selvom der er samme aktive stof i præparatet.

- Jeg ved, at det kan forvirre, når 'den lille grønne pille' pludselig er hvid, har en anden form og navnet på pakken er nyt. Men hvis man kan svare på de fire hv-spørgsmål, så er der større chance for, at man som patient fanger mulige fejl, siger Karen-Dorthe Bach Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125