23948sdkhjf

Sygeplejersker: Grupper er sagen

Sygeplejerskerne syntes ikke, at patientforløb med information til hjertepatienter fungerede optimalt - så de lavede det om ...

Bedre udnyttelse af sygeplejerskernes ressourcer og patienterne føler sig bedre informeret: Gruppeundervisning af hjertepatienter på Aarhus Universitetshospital er en god idé. 

Jes Varberg fra Randers, der får avanceret varmebehandling inde i hjertet, har både prøvet at få information om behandlingen på helt traditionel vis, hvor en sygeplejerske informerede patienterne enkeltvis, og de kunne stille spørgsmål til en læge og hvor han blev informeret af to sygeplejersker ved gruppeundervisning sammen med seks andre patienter og deres pårørende.

- Alt blev belyst ved gruppeundervisningen, så der var ikke ret meget tilbage at spørge lægen om, siger Jes Varberg.

Tidligere blev patienterne indkaldt til tre dages indlæggelse. I løbet af den første dag blev patienterne informeret, fik taget blodprøver og blev skannet, når der var tid mellem de andre patienter i afdelingen, og patienterne kunne stille spørgsmål til en yngre læge, som kom forbi at skrive indlæggelsesjournal.

Sygeplejerskerne syntes ikke, at det fungerede optimalt. Patienterne havde masser af spildtid, og selv om de var indlagt, fik de ofte først en stue og en seng sidst på eftermiddagen, fordi de reelt var de mindst syge patienter i afdelingen. Der var jævnligt nogle, som sprang fra, da de havde fået information om effekt og risici ved behandlingen, og så havde laboratoriet huller i operationsprogrammet næste dag, når patienten skulle have været behandlet.

Derfor startede afdelingen Hjertesygdomme på baggrund af et pilotprojekt i maj sidste år dette patientforløb.

Nu bliver patienterne i stedet inviteret til en effektiv formiddag med gruppeundervisning, individuelle samtaler med læge, sygeplejerske og anæstesilæge, skanning og blodprøver. Erfaringen er, at patienterne har gavn af hinanden i undervisningen.

- Når patienterne bliver undervist i grupper, så hører de, hvad andre patienter spørger om, og det inspirerer dem ofte til at spørge om ting, de egentlig er i tvivl om, men som de ellers ikke havde tænkt på at spørge om, siger Henriette Grøndal, som er afdelingssygeplejerske på Hjertemedicinsk Laboratorium, hvor den efterfølgende behandling af patienterne foregår.

- Før var information og undervisning til disse patienter noget, der blev klemt ind, når der var tid. Nu har vi samlet undervisningsopgaven på nogle få udvalgte sygeplejersker fra sengeafsnit og behandlingsafsnit, som er dedikeret til opgaven, siger Linda Hansen.

 

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066