Danske lønmodtagere: Vi har selv ansvaret for opdatering
UndersøgelsenRandstad har i samarbejde med Blauw Research og Survey Sampling International interviewet minimum 400 lønmodtagere i 33 lande. |
Mens Canadas premierminister, Justin Trudeau, på World Economic Forum i Davos i denne uge opfordrede virksomhedsejere og regeringsledere til at tage særligt hensyn til de ansatte, der er usikre på om deres job forsvinder på grund af den teknologiske udvikling, lyder svaret noget overraskende helt anderledes fra de ansatte selv - ikke mindst i Danmark.
For nok skyller disruption hen over arbejdsmarkedet, og naturligvis frygter mange, at teknologien vil ændre deres arbejde eller, deres job bliver erstattet af en robot.
Men eksperter forklarer igen og igen, at der vil være masser af jobs, så længe man formår at tilpasse sig de kompetencer, virksomhederne efterspørger.
Og når man spørger lønmodtagerne selv om, hvem har ansvaret for, at de bliver ved med at være arbejdsparate i fremtiden, er danske ansatte ikke i tvivl:
Det er først og fremmest medarbejdernes eget ansvar, svarer lønmodtagerne selv ifølge en ny, stor undersøgelse gennemført af rekrutteringsfirmaet Randstad.
Vores eget ansvar
I undersøgelsen bliver de spurgt om, hvilken rolle de mener, at arbejdsgiver, regeringen eller lønmodtagerne selv har, når det gælder ansvaret for, at medarbejderne holder sig arbejdsparat til fremtidens opgaver.
86 procent af de danske lønmodtagere mener, at det er deres eget ansvar, mens 61 procent mener, at det er arbejdsgiverens. Blot 40 procent mener, at det er regeringens ansvar, hvilket placerer Danmark væsentligt under gennemsnittet sammen med de øvrige nordiske lande.
Den samlede undersøgelsen dækker 33 lande.
- Jeg synes i den grad, at det er positivt, at de danske lønmodtagere selv påtager sig ansvaret for at holde sig arbejdsparate, for der er ingen tvivl om, at måden, vi gør tingene i dag, vil blive helt anderledes om bare tre eller fem år, vurderer Nima Astanehdost, der er adm. direktør i Randstad.
- Og så er det jo op til den enkelte virksomhed - sammen med medarbejderen - at kortlægge, hvilke kompetencer og færdigheder, der vil være brug for i fremtiden, tilføjer han.
Særligt de ældre bliver ofte fremhævet, som en udsat gruppe i forhold til den teknologiske udvikling.
Og her mener de danske lønmodtagere da også, at man fra politisk hånd skal gøre en særlig indsats for de ældre på arbejdsmarkedet.
- Det er naturligvis vigtigt, at man i takt med, at man hæver pensionsalderen, også sikrer, at den enkelte medarbejder følger med udviklingen og er klar til at varetage fremtidens opgaver. Og det har alle parter et ansvar for, siger Nima Astanehdost og tilføjer:
- Hvis det lykkes, så er der heller ingen tvivl om, at fremtidens arbejdsopgaver kan blive langt mere spændende og udfordrende for den enkelte medarbejder.
RandstadRandstad er en del af den internationale Randstad Group, der med kontorer i 39 lande er verdens næststørste udbyder af HR-lø¸sninger. I Danmark har Randstad kontorer i Kolding, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København. |