Langt flere burde klage over offentlige udbud

Der klages kun ved fire procent af de offentlige udbud og af dem får kun hver femte ret. Men antallet kunne være langt højere.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i en ny analyse kortlagt klagerne over offentlige udbud gennem tre år.

Analysen viser blandt andet, at der kun klages over godt fire procent af de offentlige udbud. I to procent af udbuddene har klagesagen ført til en materiel kendelse fra Klagenævnet for Udbud.

Det viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse ”Danske klagesager om udbud”.

Men måske burde virksomhederne klage i langt flere tilfælde. Tidligere er det nemlig kommet frem, at kommuner og andre offentlige myndigheder i stor stil blæser på de lovkrav, der er, når de skal udbyde opgaver.

- Med en klageprocent på cirka 4 ser det ud til, at vi i Danmark ikke har et specielt højt klageniveau, også når vi sammenligner med udlandet, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, med henvisning til at andelen af klagesager og kendelser befinder sig på nogenlunde samme niveau som i Norge, Tyskland og Nederlandene. I Sverige og Finland er klageomfanget derimod noget større, end det er i Danmark.

Håndværkere burde klage
Alligevel kunne klagerne have et langt større omfang.

For i en lang række af de udbud, som kommuner og andre offentlige myndigheder udbyder, har de ikke delt udbuddet op i mindre kontrakter. Og i 44 procent af dem, har de ikke fulgt lovgivningen om, at de skal forklare, hvorfor kontrakterne ikke var delt op i mindre dele.

De oplysninger, som også stammer fra en analyse fra konkurrencemyndighederne i juni sidste år, fik håndværkernes arbejdsgiverforening, Dansk Håndværk, op i det røde felt:

Flyver under radaren
– Kravet er det såkaldte ‘opdel eller forklar princip’, der betyder, at hvis kontrakten ikke opdeles i delkontrakter, skal ordregiveren i udbudsmaterialet forklare bagrunden for, at det ikke er sket. Den mulighed skal håndværksmestrene benytte sig af. Føler de, at deres lokale kommune springer over og sender sine byggeopgaver ud i store klumper, så skal de undersøge, om der findes en forklaring i udbudsmaterialet. Og vurdere om forklaringen også holder vand, lød det dengang fra direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.

– Vi kan jo frygte, at det tal – som altså vedrører omtrent en tredjedel af alle udbud – dækker over, at man har haft svært ved finde en begrundelse for ikke at dele op. Og at man derfor så stort på lovgivningen i et forsøg på at flyve under radaren. Vi opfordrer vores medlemsvirksomheder til at bede om en forklaring, når de fornemmer, at et udbud burde være delt op, sagde arbejdsgiverdirektøren.

Kun få får ret
Alligevel viser den nye opgørelse fra konkurrencestyrelsen, at der kun klages i godt 4 procent af udbuddene. Og den nye gennemgangen af de materielle kendelser viser, at kun knap en femtedel af klagerne har fået medhold, mens lidt over 25 procent har fået delvist medhold.

Der klages oftest over vurderingen af tilbuddene, men klager får kun medhold eller delvis medhold ved cirka 17 procent af den type påstande. Klagerne får oftest medhold eller delvist medhold i påstande om uklart udbudsmateriale.

- Et effektivt klagesystem er vigtigt for at kunne skabe en velfungerende konkurrence om de offentlige opgaver til gavn for borgere og virksomheder. Virksomheder skal have tillid til, at udbudsreglerne overholdes, og de offentlige indkøbere skal kunne udbyde opgaver uden at frygte en klagestorm, lyder det fra direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald i kommentaren til den nye opgørelse.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens nye analyse omfatter alle offentliggjorte kendelser fra Klagenævnet for Udbud fra juni 2013 til juni 2016. Analysen af myndighedernes manglende overholdelse af lovkravene ved udbud - følg eller forklar princippet - stammer fra juni sidste år. Den fik dengang konkurrencestyrelsen til at indskærpe reglerne overfor offentlige myndigheder.


Hold dig opdateret med Magasinet Pleje
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Temadag om hygiejne samler fagfolk på tværs af sektorer

På en temadag i maj kan fagpersoner i både primærsektoren og i sekundærsektoren få viden om fnat, CPO og kommunale akutfunktioner.

Plus

København har fået digital instruks for udbrud af fnat

I instruksen står der, hvad man skal gøre, når man har udbrud af fnat på eksempelvis plejehjem.

Hun vandt billetter til DemensDagene

Tillykke til Anja, der løb af med billetter til DemensDagene i København 7.-8. maj.

Plejehjem jubler: Kastaniely er stadig vores

Svendborgsag får regeringen til at ændre loven

Madhus breder ældremad ud til også de unge

- Folk i alle aldre kan lide vores mormormad, forklarer direktør om færdigret-sats.

Nyhedsbrev

Plus

Sygehus Sønderjylland afprøver ny skærm i akutmodtagelsen

Nyt pilotprojekt har fokus på forbedret kommunikation mellem akutmodtagelsens sygeplejersker og kommunale akutsygeplejersker i forbindelse med indlæggelser og udskrivelser

Online Avis Arkiv

Nye anbefalinger til forebyggelse af fald

Ny retningslinje anbefaler blandt andet, at ældre, der er i risiko for fald, får tilbud om superviseret styrke- og balancetræning.

Topforhandlere møder op med nyt bud på aftale om spisepause

Pausestrid i kommuner og regioner kan løses med nyt forslag, mener FOA-formand. I staten er det knap så let.

Arbejdsgivere står stærkt sammen før sidste forhandlingsrunde

Arbejdsgivere går til forhandlinger med tandbørster og nye idéer i bagagen og et stærkt sammenhold.

Pressalit vinder designpris for toiletstøtte

2017 var succesår for Psykiatri Plus

Dansk Rehab Gruppe bliver til Danish.Care

1. maj skrifter brancheorganisationen navn til Danish.Care - Branchen for hjælpemidler og velfærdsteknologi

Kommuner får puljemidler til måltidsværter og musikterapi

Ni kommuner har fået penge til at forebygge ensomhed og underernæring blandt ældre mennesker

Plus

Chauffører og plejepersonale tager kulinarisk kørekort sammen

Roskilde Kommune, Det Danske Madhus og Madkulturen sætter i et nyt projekt fokus på selve leveringen af maden til borgere i eget hjem - i næste måned skal chauffører og plejepersonale på kursus

Optimistiske forhandlere på vej i Forligsinstitutionen

Forhandlere på begge sider er positive forud på fællesmøde hos forligsmand Mette Christensen.

Vi er bedst, når vi står sammen om demens

Når DemensDagene løber af stablen til maj i København, så er det under temaet ’Sammen om demens - også i fremtiden’

Ro til udadreagerende – uden medicin

MESSE: På HEALTH & REHAB SCANDINAVIA præsenterer Wellness Nordic en række produkter indenfor sensorisk stimulation, som reducerer uro og udadreagerende adfærd hos udfordrede brugergrupper

Forligsmand udsætter varslet konflikt i to uger

Tidligt onsdag morgen har forligsmand Mette Christensen valgt at udsætte den varslede storkonflikt i 14 dage.

Royal indvielse af OPP-sygehus

Kronprinsessen indviede komplet akutsygehus i Slagelse.

2000 tillidsfolk til stormøde i Odense

FOA har indkaldt til stormøde i Odense i dag.

Stress: Det er sundt at fejle

Chefpsykolog opfordrer til at give slip på perfektionismen i en stresset hverdag. Se de seks råd her.

Robotter skal hjælpe SOSU-hjælpere i Vestdanmark

Handicappede beskyttes mod diskrimination

Life-Partners vinder Welfare Tech Award 2018

Life-Partners produkt Life-Manager - et kommunikations- og planlægningsværktøj, der blandt andet hjælper borgere i hjemmeplejen og på plejehjem - har vundet prisen hos klyngen Welfare Tech.

Forsker: Ny hovedorganisation bliver en magtfaktor

Fagbosser presser på til det sidste i strid om arbejdstid

SOSU-skole bør have ny ambulance-uddannelse

LO og FTF får ja til fusion og danner ny hovedorganisation

Odense får nyt, elektronisk medicinskab

Forligsmanden sætter de kommunale lønforhandlinger standby

Esbjerg: Sygeplejeklinikker låner blodtryksmålere ud

Ældrepleje: Værdier og holdninger skal frem i lyset

Pape vil sikre stemmeret til flere handicappede

Ny pleje-direktør i Rebild

DI: Retningen er rigtig – men de ældre mangler reelt frit valg

KL: Vi friholder ældreområdet fra lockout

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Projektlederuddannelse direkte målrettet bygge- og anlægsbranchen

Israelsk distributør af lægemidler og kosttilskud søger nye leverandører

GROHE Truck Tour 2018 er kommet til Danmark

Verdens mest miljørigtige alkaline batteri (produceret af 75% genbrugsmateriale) nu også i Danmark.

Hvordan virker adiabatisk afkøling?

Åbent hus inden for robotteknologi

Skal du søge midler via InnoBooster?

Virtual reality styrker det gode humør hos borgere med demens

Unik overdækning til cafeens gæster

International B2B matchmaking - hvordan finder du en leverandør i udlandet?

Må du genbruge stregkode-numre?

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

Skab tillid med klima ikon

RO-A, omvendt osmoseanlæg, fjerner mineraler fra vandet

BIM-Manager / 3 dages uddannelse i samarbejde med Nohrcon

Om overfladen og det usynlige design – Schønherr og BIM

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Dansk teknologi og ekspertise vejer tungt i udlandet

Vandtjek på gymnasium betød en mere energieffektiv institution

Hvad er de familieejede/ejerledede virksomheder gode og dårlige til?

En genial idé - flot omtale af hoveddøre i DR/P4/Fyn

Kom og besøg Cramo Adapteo på Building Green - stand 56

Den fynske robothub udvides - igen!

Kom på ejendomsmesse og se Ajos' Virtual Reality-program

Send til en kollega

0.147