23948sdkhjf

Langt flere burde klage over offentlige udbud

Der klages kun ved fire procent af de offentlige udbud og af dem får kun hver femte ret. Men antallet kunne være langt højere.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i en ny analyse kortlagt klagerne over offentlige udbud gennem tre år.

Analysen viser blandt andet, at der kun klages over godt fire procent af de offentlige udbud. I to procent af udbuddene har klagesagen ført til en materiel kendelse fra Klagenævnet for Udbud.

Det viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse ”Danske klagesager om udbud”.

Men måske burde virksomhederne klage i langt flere tilfælde. Tidligere er det nemlig kommet frem, at kommuner og andre offentlige myndigheder i stor stil blæser på de lovkrav, der er, når de skal udbyde opgaver.

- Med en klageprocent på cirka 4 ser det ud til, at vi i Danmark ikke har et specielt højt klageniveau, også når vi sammenligner med udlandet, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, med henvisning til at andelen af klagesager og kendelser befinder sig på nogenlunde samme niveau som i Norge, Tyskland og Nederlandene. I Sverige og Finland er klageomfanget derimod noget større, end det er i Danmark.

Håndværkere burde klage
Alligevel kunne klagerne have et langt større omfang.

For i en lang række af de udbud, som kommuner og andre offentlige myndigheder udbyder, har de ikke delt udbuddet op i mindre kontrakter. Og i 44 procent af dem, har de ikke fulgt lovgivningen om, at de skal forklare, hvorfor kontrakterne ikke var delt op i mindre dele.

De oplysninger, som også stammer fra en analyse fra konkurrencemyndighederne i juni sidste år, fik håndværkernes arbejdsgiverforening, Dansk Håndværk, op i det røde felt:

Flyver under radaren
– Kravet er det såkaldte ‘opdel eller forklar princip’, der betyder, at hvis kontrakten ikke opdeles i delkontrakter, skal ordregiveren i udbudsmaterialet forklare bagrunden for, at det ikke er sket. Den mulighed skal håndværksmestrene benytte sig af. Føler de, at deres lokale kommune springer over og sender sine byggeopgaver ud i store klumper, så skal de undersøge, om der findes en forklaring i udbudsmaterialet. Og vurdere om forklaringen også holder vand, lød det dengang fra direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.

– Vi kan jo frygte, at det tal – som altså vedrører omtrent en tredjedel af alle udbud – dækker over, at man har haft svært ved finde en begrundelse for ikke at dele op. Og at man derfor så stort på lovgivningen i et forsøg på at flyve under radaren. Vi opfordrer vores medlemsvirksomheder til at bede om en forklaring, når de fornemmer, at et udbud burde være delt op, sagde arbejdsgiverdirektøren.

Kun få får ret
Alligevel viser den nye opgørelse fra konkurrencestyrelsen, at der kun klages i godt 4 procent af udbuddene. Og den nye gennemgangen af de materielle kendelser viser, at kun knap en femtedel af klagerne har fået medhold, mens lidt over 25 procent har fået delvist medhold.

Der klages oftest over vurderingen af tilbuddene, men klager får kun medhold eller delvis medhold ved cirka 17 procent af den type påstande. Klagerne får oftest medhold eller delvist medhold i påstande om uklart udbudsmateriale.

- Et effektivt klagesystem er vigtigt for at kunne skabe en velfungerende konkurrence om de offentlige opgaver til gavn for borgere og virksomheder. Virksomheder skal have tillid til, at udbudsreglerne overholdes, og de offentlige indkøbere skal kunne udbyde opgaver uden at frygte en klagestorm, lyder det fra direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald i kommentaren til den nye opgørelse.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens nye analyse omfatter alle offentliggjorte kendelser fra Klagenævnet for Udbud fra juni 2013 til juni 2016. Analysen af myndighedernes manglende overholdelse af lovkravene ved udbud - følg eller forklar princippet - stammer fra juni sidste år. Den fik dengang konkurrencestyrelsen til at indskærpe reglerne overfor offentlige myndigheder.
Hold dig opdateret med Magasinet Pleje
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny retningslinje: Stop langvarig brug af antipsykotisk medicin til mennesker med demens

Ny retningslinje skal begrænse overflødig medicinbrug hos personer med demens. Se retningslinjen her.

Plus

Væk med smøgerne og frem med puslespillet: Slut med sosu-rygning

App og æblejuice skal give ældre flere muskler

Forsker: Skærmbesøg truer relationen

Seniorforsker er kritisk overfor udsigten til, at flere ældre fremover skal have ‘besøg’ af sosu-assistenter og hjemmesygeplejersker digitalt.

Robot er ny træningsmakker i Aarhus

150 millioner kroner skal lokke flere til Sosu-faget

Nyhedsbrev

Nyt netværk om kommunal rehabilitering

Online Avis Arkiv

Efter konkurs: Arbejdet i gang igen på gigthospital

Årets sundhedsfremmende tiltag for ældre – indstillingen er startet

Ni kommuner kaster sig ud i ambitiøst projekt

Alzheimerforeninger får i 2019 selskab af hele ni nye samarbejdskommuner, der tilsammen vil finde 10.000 demensvenner.

Hospital har Vestegnens "højeste" juletræ

Ny direktør for hovedstadens Sundheds- og Omsorgsforvaltning

Aarhus Universitetshopsital gør det igen

4.200 sundhedsansatte får ny direktør

Sygeplejerskeuddannelse får et løft

Varde sparer tid med ny digital indsats

I Varde Kommuner forebygges indlæggelser med app til tidlig opsporing.

Gentofte øger krav til private plejefirmaer

Nu åbner den første digitale assistent-uddannelse

120 millioner til robotter i sundhedsplejen

Værsgo': Her er alle Danmarks plejehjem

Bliv keglekonge: Årets hjælpemiddel til mormor

Regioner: Flere ældre skal i fremtiden behandles i hjemmet

Stigning i antallet af ældre patienter rammer pressede sygehuse

Ny teknologi til overfaldsalarmering

Regionshospital er først med nyt system til personalet.

Ny chef til Pleje og Omsorg

Hver femte ældre patient genindlægges

Ny leder af Test- og Udviklingscenter for Velfærdsteknologi

Lukket sygehus bliver til hospice

Olivia Danmark vinder udbud i København

Sygeplejersker fjerner efternavn på navneskilte efter trusler

NAVNE: Ny direktør i Region Hovedstaden

NAVNE: Ny ledende oversygeplejerske på Amager Hospital

NAVNE: Køkkenleder har fået smag for Elbokøkkenet

Stort debatmøde om sundhed

NAVNE: Ny salgschef hos CarePartner

MIR-robot er blevet ny stik-i-renddreng

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Winncare Nordic vinder kæmpeordre på loftlifte til OUH

BIM Equity ønsker glædelig jul og godt nytår

JULE-åbningstider

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Hvorfor netværk?

BIM og Danske Landskabsarkitekter

Ny produktspecialist til sundhedsvæsenet

Robotten Robofit er den nye træningspartner når borgere i Aarhus kommer i genoptræning

OPRYDNINGSSALG - Cobiflow 500 vekseltryksmadras

Musik giver bedre hverdag til mennesker med demens

Du kan stadig nå at være med!

Hvordan skaber vi arkitektur, der inkluderer alle?

Kontinuerlig vækst hos global producent af hospitalssenge

Ny standard giver inspiration til lov om tatovering

Plejecenter moderniseret med sikre gulve

Når jeg bliver syg, vil jeg gerne indlægges på et datacenter

Kom og oplev eLea™ faldalarm og aktivitetssensor på CareWare Konferencedag 17. januar 2019

Design dit eget gulv – sammen med fransk stjernearkitekt

Donation eller destruktion? Dyreværnet kender svaret

Gerflor DLW har leveret 8.000 m2 akustik linoleumsgulve til Europaskolen

Fransk virksomhed søger CE-certificieret legetøjsproducent i Europa.

Ny kursussæson - og masser af konferencer i 2019

Handicapprisen 2018

Emballage tilbud og nyheder – Gå ikke glip af det gode

SIDSTE AB18-KURSUS I ÅR! Få styr på de nye aftalevilkår inden årsskiftet

Send til en kollega

0.292