23948sdkhjf

Lønmodtagere: Vores stress kommer af arbejde

Halvdelen af lønmodtagerne svarer i ny undersøgelse, at deres stress skyldes arbejde.
Halvdelen af danskerne tilskriver arbejdet som den primære årsag til deres stress.

Det skriver Avisen.dk på baggrund af en undersøgelse lavet af Epinion for LO.

Epinion har spurgt 2535 borgere, der har svaret, at de indenfor fire uger har følt stress i en eller anden grad. Ud af dem svarer 49 procent, at deres stress udelukkende stammer fra arbejdet.

Avisen.dk har i en rundspørge spurgt 29 virksomheder, hvad de tilskriver medarbejdernes stress. Har svarer 11 – svarende til 39,3 procent – at privatlivet er årsagen.

At der er forskel på, hvad lønmodtagere og arbejdsgivere tilskriver som stressårsag, tyder ifølge stressekspert Bjarne Toftegård på, at man i mange virksomheder ikke har klare nok rammer for, hvordan arbejdsopgaverne skal løses.

- Når vi snakker om arbejdspres, er det en forventningsafstemning mellem leder og medarbejder, der skal til. Man skal være fuldstændig klar på, hvad der er muligt og realistisk. Men man skal også forventningsafstemme med sig selv, hvornår det arbejde, man udfører, er godt nok, siger Bjarne Toftegård til Avisen.dk.

Hos Dansk Arbejdsgiverforening har man tidligere foretaget en rundspørge blandt medlemmerne. Her svarede 8 ud af 10 virksomheder, at medarbejdernes stress i en eller anden grad skyldes privatlivet.

Ifølge arbejdsmiljøchef, Christina Sode Haslund, er stress et tabubelagt emne, hvorfor det er svært for nogen at erkende, at deres stress også skyldes privatlivet.

- Det er arbejdsgivernes objektive ansvar at sikre, at det er sundt og sikkert at gå på arbejde. Men når vi snakker om psykisk arbejdsmiljø, er udfordringen, at det er meget mere kompleks end et brækket ben. Det skyldes i langt de fleste tilfælde en kombination af privatlivet og arbejdslivet. Derfor bliver det et fælles ansvar at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø. Det gælder både ledelse, kollegaer og medarbejderen selv, siger Christina Sode Haslund.

Hovedorganisationen for 17 fagforbund, LO, savner især at lederne bliver klædt bedre på til at håndtere stress. Næstformand Morten Skov Christiansen efterspørger en lovmæssig bekendtgørelse, der skal vejlede virksomheder i psykisk arbejdsmiljø.

- Det, der gør udslaget, er dårlig eller mangelfuld ledelse. Der skal være den rette arbejdsmængde, og det skal kunne løses indenfor den rigtige tidsramme. Arbejdsopgaverne skal tilsvare de timer, man arbejder, siger Morten Skov Christiansen til Avisen.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078