23948sdkhjf

Etisk brug af velfærdsteknologi sikres gennem dialog

Teknologi kan ikke i sig selv være uetisk, men det kan brugen af den være, mener Jakob Birkler, tidligere Formand for Etisk Råd, der forleden satte den etiske ramme om en temadag om etik og elektroniske bleer i ældreplejen.

Anvendelse af teknologi i ældreplejen vil altid rejse etiske spørgsmål og dilemmaer. Derfor inviterede hygiejne- og sundhedsvirksomheden Essity for nylig flere end 60 kommunale plejepersonaler til temadag for at diskutere, hvordan man bedre kan håndtere de etiske dilemmaer omkring brugen af velfærdsteknologi.

Jacob Birkler, tidligere Formand for Etisk Råd, satte til temadagen den etiske ramme for brugen af velfærdsteknologi gennem workshops, der identificerede etiske dilemmaer og forslag til håndteringsstrategier.

Implementering af velfærdsteknologier - som for eksempel elektroniske bleer, der kan støtte udredning eller har signalfunktioner - har bragt nye vinkler til diskussionen om etik.

Nyttigt men problematisk

De nye bleer kan være nyttige for borgere med særlige behov og kan hjælpe kommunerne med at spare ressourcer, men de kan samtidig skabe etiske udfordringer i relationen mellem borger og plejepersonale. Plejepersonale i hele landet føler sig udfordret, når det kommer til etikken omkring velfærdsteknologi i kontinensplejen.

- Teknologi kan ikke i sig selv være uetisk, men det kan brugen af den være. Man skal hverken falde til den ene side i begejstring eller til den anden side i fastlåst konservatisme og ’sådan har vi altid gjort’, men i stedet overveje og erfare, hvordan vi bruger det. Etik handler om det, vi ser, og om at tænke. Om det, vi ser og forser os på. Og om vi allerede på forhånd har besluttet, hvad der er godt og skidt for dét menneske - uden at spørge vedkommende, siger tidligere formand for Etisk Råd, Jacob Birkler.

Forebyg og håndtér dilemmaer

På temadagen blev der kortlagt en række etiske dilemmaer ved brugen af elektroniske bleer i kontinensplejen. De omhandlede blandt andet afvejningen mellem implementering af en faglig set bedre pleje og borgerens ønske om at fortsætte med den pleje, de kender og afvejningen mellem at lade data fra de elektroniske bleer blive styrende for tilrettelæggelsen af kontinensplejen og at lytte til borgerens behov ved et kontinensplejebesøg.

Der er ingen korrekte løsninger på etiske dilemmaer, men der er etisk bedre måder at håndtere dem på. Et godt udgangspunkt for håndtering af de etiske dilemmaer er i bund og grund dialog.

- Det er væsentligt, at vi aftaler nogle spilleregler og både identificerer og adresserer en række dilemmaer for at kunne forholde os til de etiske forhold i anvendelsen af teknologi. Dette skal fortløbende adresseres, ellers risikerer vi måske at komme til at skabe nogle kulturer og/eller arbejdsgange som ikke er hensigtsmæssige, fordi håndteringen af teknologien ikke er gennemtænkt. Vi bliver derfor nød til at genbesøge alle spørgsmål omkring etik igen og igen, samt genbesøge refleksionen over borgerens liv og ønsker og tænke; "Hvorfor gør vi, som vi gør, og hvad er borgerens behov?", så det ikke bliver, hvad jeg synes, siger projektleder, Sara Rosager Mortensen, der kommer fra Digitalisering & Velfærdsteknologi - Assens Kommune og deltog på temadagen.

- På temadagen blev det tydeligt for os, at vi som producent kan være med til at forebygge nogle af de etiske problemstillinger, ved at gå i dialog med brugerne, som vi gjorde det på denne temadag. Et etisk dilemma er ikke nødvendigvis synligt for alle involverede parter, og vejen til at synliggøre et dilemma er at forsøge at se kompleksiteten i situationen og det kræver dialog, med dem det drejer sig om - borgere og plejepersonale. Gennem dialogen gør man sig nogle erfaringer med flere sider af sagen, og det er disse erfaringer, vi som producent kan bruge til at udvikle velfærdsteknologier, der faciliterer kontinenspleje med tanke for etikken, siger Trine Buch, produktchef i Health and Medical Solutions hos Essity.

Fakta

Essity har de seneste fem år arbejdet med den elektroniske ble, TENA Identifi, der understøtter udredningsprocessen i kontinensplejen.
Gennem samarbejdet med mere end 40 kommuners plejepersonale om brugen af TENA Identifi har Essity erfaret at etiske spørgsmål kommer i spil, når velfærdsteknologien kommer i brug i kontinensplejen.
Der findes to typer elektroniske bleer til kontinensplejen: Udredningsbleer og signalbleer.
Udredningsbleer som f.eks. TENA Identifi: Giver en 72 timers elektronisk kontinensvurdering, der kortlægger vandladningsmønster ift. mængder og tidspunkter. Bruges til at finde det rette inkontinenshjælpemiddel og plejehandleplan.
Signalbleer som f.eks. TENA Sensassure: Er en intelligent vådindikator til hverdagsbrug, der giver signal, når bleen er våd. Giver overblik til plejepersonalet omkring behov for bleskift. TENA Sensassure kommer til Danmark i Q1 2019.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109