23948sdkhjf

Nyt it-system rulles ud i Ishøj

It-systemet Cura skal blandt andet gøre arbejdsgangene for de ansatte i kommunen mere enkle.

Ishøj Kommune er i oktober skiftet til it-systemet Cura på pleje- og sundhedsområdet.

- Flere kommuner er allerede skiftet til Cura i den seneste tid - blandt andre København, Århus og Hvidovre - og vi har indtil videre fået positive meldinger, fortæller centerchef Helle Pernille Madsen fra Center for Voksne og Velfærd.

Målet er, at det nye it-system på sigt skal højne kvaliteten på den hjælp, som borgerne modtager og gøre arbejdsgangene for de ansatte i kommunen mere enkle.

Cura fungerer på både computer og tablet og skal blandt andet bruges til at håndtere elektroniske borgerjournaler.

- Med det nye system kan vores personale i højere grad registrere og dokumentere deres arbejde, mens de er hos borgerne. Det betyder, at de kan indtaste for eksempel ændringer af medicin eller pleje ude er hos borgerne. På den måde vil borgerne forhåbentlig opleve, at de bliver inddraget mere. Samtidig kan vi sikre, at dokumentationen af vores arbejde bliver mere præcis, og at for eksempel aftaler ikke bliver misforstået, siger hun.

Fakta

I Ishøj Kommune vil it-systemet Cura blive rullet ud på:
Omsorgscentret Kærbo, plejehjemmet Torsbo, hjemmeplejen/sygeplejen, træningscenter Ishøj-Vallensbæk, sundhedscentret, hjælpemiddelområdet, visitationen, demensområdet og hjerneskadeområdet.
Det nye it-system vil i løbet af 2019 få flere funktioner. Blandt andet arbejder udviklerne af Cura på at gøre det muligt for borgerne at se deres egne oplysninger. Den funktion var tilgængelig i det gamle it-system, som tillod borgerne at logge på Borgerportalen på kommunens hjemmeside. Det nye it-system er dog ikke færdigudviklet til dette, men kommunens forventer, at denne service vil være til rådighed på det nye system i 2019.

Afdelinger kan tale sammen

Med Cura vil kommunens mange afdelinger, som arbejder med pleje og sundhed, få et brugervenligt it-system, hvor alle afdelinger har adgang til de samme oplysninger om borgerne.

Håbet er, at de ansatte nu får bedre mulighed for at dele erfaringer og viden om borgerne på tværs af afdelingerne.

- Vores mål er, at det skal udmønte sig i et tættere samarbejde mellem vores mange afdelinger. For borgeren vil det tætte samarbejde betyde, at de på sigt vil opleve, at de får en mere helstøbt og helhedsorienteret behandling, som ser på det samlede billede, siger Helle Pernille Madsen.

Hun understreger, at Cura også vil give medarbejderne et overskueligt og opdateret overblik over deres opgaver og de borgere, som de er i kontakt med.

Det nye it-system blev taget i brug i 2. oktober. De medarbejdere, der skal benytte Cura, er blevet oplært i brugen af det nye system.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094