23948sdkhjf

Kommune bruger 50 millioner kroner om året på plejehjems-vikarer

Der skal uddannes flere på sosu-omådet - f.eks. indvandrerkvinder, som “har det der servicegen i sig”, lyder det fra rådmand.

Aalborg Kommune står med en stor udfordring i de kommende år i forhold til at sikre, at der kan skaffes det tilstrækkelige antal sosu-ansatte.

Men kommunen kan også spare penge ved selv at ansætte flere af de kommende medarbejdere frem for at bruge vikarbureauer. Kommunen har fokus på rekrutteringen og senest har man undersøgt, hvor mange ubesatte sosu-stillinger, der er på kommunens plejehjem og på fritvalgsområdet.

En rundringning på de to områder, som kommunen har foretaget i perioden 5.-11. oktober i år, viste bl.a. 28 ledige stillinger på plejehjemmene.

- Det er ikke så slemt ud af 600-700, kan man sige. Men vi bruger stadig mange penge på vikarer, og derfor vil vi helst have nogle, som vi selv har ansat, siger ældre- og handicaprådmand Jørgen Hein (R).

50 mio. kroner til vikarer

Kommunen bruger årligt 50 millioner kroner på vikarer på området.

- Det er rigtig mange penge, og den pris er jo meget højere end, hvis de var ansat hos os, siger Jørgen Hein.

Han tilføjer, at forvaltningen skønner, at hvis medarbejderne er ansat på almindelige kontrakter i kommunen i stedet for på i vikarbureauer, så kunne kommunen spare 25 mio. kr.

Derfor mener rådmanden, at der er god mening i at få flere fastansatte i kommunen i stedet for at anvende vikarbureauer.

- Det vil give en voldsomt bedre økonomi.

På fritvalgsområdet var der 12 ledige stillinger, viste oktober rundringningen.

Flere skal ind

- Det er heller ikke ret meget. Vi klarer den endnu, men på grund af de kommende årgange, der stopper, så får man altså et problem i løbet af ganske få år, hvis ikke vi får flere ind.

Kommunen vil skaffe tilstrækkeligt med medarbejdere til sosu-området bl.a. ved at rekruttere flere elever til sosu-hjælper og sosu-assistent uddannelserne, men også ved større fleksibilitet ved ansættelsen.

- Det der med at få dem på fuldtid eller bare en time mere om ugen, det kan give en helt masse, siger rådmanden.

Når der mangler ansatte på området, så skyldes det flere faktorer, blandt andet at der kommer flere plejekrævende ældre samt aldersprofilen på de nuværende medarbejdere på området,

Jørgen Hein understreger, at de kommende rekrutteringsudfordringer er et generelt problem.

Hel sektor ramt

- Det er hele sundhedssektoren, der er ramt af, at det er de store årgange, der går af, og det er de små årgange, der kommer til, så det er også en del af problematikken.

Han forestiller sig, at der er rekrutteringsmuligheder blandt nydanskere.

- Mange af de her indvandrerkvinder har det her servicegen i sig, det har de lært hjemmefra. Man kunne godt forestille sig, at nogle af dem, kunne tænke sig at komme i sosu-branchen.

Vigtig funktion

Jørgen Hein peger også på, at det er vigtigt, at få signaleret, hvor vigtig en funktion de sosu-ansatte har.

- Det er vigtigt, at vi ikke taler området ned. Jeg møder mange mange tilfredse sosu-medarbejdere.

Ifølge rådmanden har man i Aalborg ikke et overblik over, hvordan rekrutteringsudfordringerne er i Aalborg kontra de øvrige kommuner.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125