23948sdkhjf

Varde sparer tid med ny digital indsats

I Varde Kommuner forebygges indlæggelser med app til tidlig opsporing.

I Varde Kommune sparer frontpersonalet tid på registrering med Tidlig Opsporing. Varde Kommune har nemlig besluttet at investere i en løsning efter, at en række projekter i fem test-kommuner har vist, at digital Tidlig Opsporing både nedbringer antallet af indlæggelser og løfter plejepersonalets faglige kompetencer.

Det er dyrt for de danske kommuner, hver gang en borger skal indlægges på et sygehus. En indlæggelse koster en kommune op imod 25.000 kr. per indlæggelse af en ældre borger. Idet der årligt er i omegnen af 65.000 forebyggelige indlæggelser i Danmark, er der potentielt omkostninger på ca. 1,6 mia. kr. at spare for kommunerne.

App forebygger indlæggelser
Tallene er udarbejdet af Digitalstyrelsen i kølvandet på et projekt med IT-virksomheden Pallas Informatik, der har testet en app til registrering af tidlige sygdomstegn i de fem kommuner: Greve, Gentofte, Silkeborg, Slagelse og Aalborg. Det er denne løsning, Varde Kommune nu også er blevet en del af.

Et af målene er at forebygge indlæggelser forårsaget af blandt andet dehydrering, forstoppelse og blærebetændelse - tilstande, der kunne være undgået, oftest ved hjælp af en tidlig kommunal indsats.

Afprøvningsprojektet med Pallas Informatik stammer tilbage fra 2016. Siden er projektet evalueret, og på den baggrund fik en række offentlige aktører udarbejdet en business case, der anslog, at det danske samfund potentielt kunne spare 41 mio. kr. over fem år ved at implementere digitalt understøttet tidlig opsporing i hele landet. Den konklusion er understøttet af Digitaliseringsstyrelsen, der har rapporten tilgængelig på sin hjemmeside.

- En mellemstor kommune vil formentlig tjene udgiften til dette system ind allerede det første år. Herefter er det en ren besparelse for kommunen. Digitale løsninger bærer samtidig en sikkerhed for at overholde den europæiske dataforordning, GDPR. Vores vurdering er, at en tredjedel af kommuner kører med en papirløsning til tidlig opsporing, som kan udfordre overholdelse af forordningen. Vi anslår, at en fjerdedel af kommunerne, slet ikke har indført metoden, fortæller direktør for Pallas Informatik, Ole Bremholm Jørgensen.

Den digitale tilgang sparer tid
Konsulent i Varde Kommune, Ann-Christina Dahlgaard, forklarer, at integrationen mellem Tidlig Opsporing og IT-systemet KMD Nexus sparer medarbejderne tid, fremfor systemer hvor personalet manuelt skal oprette borgerdata.

- I dag kan vores plejepersonale via ’Pallas Tidlig Opsporing’ hente borgerdata direkte fra KMD Nexus. Det kan være som en del af deres daglige forberedelse og planlægning. Det kan være, mens de sidder sammen med borgeren, i transporten mellem borgerbesøg eller på kontoret når vagtens besøg er afsluttet, siger Ann-Chrsitina Dahlgaard.

Tidlig Opsporing indeholder en tavleklient, der kan præsentere et overblik over den aktuelle status på alle borgere på en storskærm. Tavlen anvendes ved triagemøder (borgeren vurderes på forskellige parametre rød, gul eller grøn), hvor ledere og medarbejdere sammen gennemgår borgerens tilstand. Samtidig sparer løsningen frontpersonalet tid på registrering:

- Brugerne af Tidlig Opsporing er plejepersonalet med en travl hverdag og mange situationer, de skal reflektere over. Derfor er det vigtigt, at det er nemt og intuitivt at bruge på mobile enheder. Vurderingen sker, inden man forlader borgeren og plejepersonalet kan så fokusere på næste besøg og borger. Vores løsning er let tilgængelig og meget visuelt orienteret, hvilket er efterspurgt i en sektor, med flere medarbejdere, der kan have sproglige udfordringer, siger Ole Bremholm Jørgensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094