23948sdkhjf

Barsler med ny pjece for udbud

Den gode udbudsproces baner vejen for en skarpere plejesektor, siger Morten Schou Andersen fra DI’s udbudspanel

Er dialogen god og konstruktiv i udbudsprocessen, er der gode chancer for, at den danske velfærdssektor kan spare oceaner af ressourcer og samtidig øge kvaliteten.

Det mener DI’s Udbudspanel, der sammen med IKA - foreningen af offentlige indkøbere udgiver en fælles ny pjece med anbefalinger for ”Den gode udbudsproces”.
Virksomheder i servicebranchen og offentlige ordregivere bør arbejde tættere sammen for at levere mest mulig kvalitet for borgernes skattekroner.

Faktisk er det en klar fordel, at offentlige ordregivere forbereder et udbud ved at gå i dialog med virksomhederne, inden udbuddet bliver offentliggjort. Det siger Morten Schou Andersen, der er formand for DI’s Udbudspanel.

- Grundstenen for et godt samarbejde med gensidig tillid og forståelse bliver lagt i udbudsprocessen, og her spiller dialogen mellem den offentlige indkøber og virksomhederne en afgørende rolle. Vi anbefaler derfor, at de vide muligheder for dialog i udbudsprocessen bliver udnyttet, fordi det er med til at skabe mere fleksible og nytænkende serviceløsninger og minimere unødige omkostninger, siger han.

Ram rigtigt
Pjecen fra DI’s Udbudspanel skal blandt andet hjælpe leverandørerne til nemmere at gennemskue, hvad der skal til for at vinde konkurrencen, så tilbuddene rammer rigtigt i forhold til pris og kvalitet.

- Jo større klarhed, indkøber skaber omkring, hvad der skal til for at blive tildelt opgaven, desto bedre kan virksomhederne skræddersy vores tilbud, og det sikrer, at de bedst mulige serviceløsninger inden for rammerne kommer i spil, siger Morten Schou Andersen, der også er kundedirektør i De Forenede Dampvaskerier.

Morten Schou Andersen forklarer, hvordan DFD selv oplever, at man som virksomhed kan levere mere uden selv at miste på bundlinjen - men til gengæld spare det offentlige for penge.

- Lad mig give et eksempel: Om De Forenede Dampvaskerier leverer rent vasketøj til et depot i stueetagen eller til en afdeling på 6. sal betyder intet mere end en tur på ti meter for vores chauffør. Til gengæld sparer sygehuset, at en medarbejder skal tage imod tøjet og selv fragte det til 6. sal. Ved at gå i dialog om den proces, inden man byder ind, kan man tilbyde lidt mere som leverandør, siger Morten Schou Andersen.

Opfordring: Sæt jer ned
Han opfordrer til, at parterne i god tid sætter sig ned og taler om, hvad man forventer af hinanden.

- Allerede før udbudsmaterialet bliver offentliggjort er det en god ide at indgå i dialog med markedet for at opnå et godt branchekendskab og forventningsafstemme. Desuden er flere udbudsformer i dag er ret fleksible med rum for løbende dialog, og det kommer faktisk ofte bag på både leverandører og de offentlige ordregivere, hvor mange knapper man kan dreje på. Pjecen, som DI’s Udbudspanel udgiver sammen med IKA – foreningen for offentlige indkøbere, skal forhåbentlig fysisk med leverandørerne ud til indkøberne.

Har der været en efterspørgsel på sådan en pjece?
- Vi ser allerede en positiv udvikling i samarbejdet med de offentlige indkøbere i form af bedre udbudsprocesser, men der er stadig et stort potentiale for at styrke samarbejdet. Der er derfor helt klart efterspørgsel efter at formidle best practice for udbudsprocessen til inspiration for både indkøberne og servicevirksomhederne, så vi i sidste ende kan give borgerne endnu bedre og innovative serviceløsninger.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172