23948sdkhjf

Sosu-elever har mindfulness på skoleskemaet

- Prøv at åbne i brystkassen og mærke jeres vejrtrækning. Måske kommer I til at gabe, så er det bare helt fint. Nu har I gang i tre ting; koncentration, vejrtrækning og bevægelse af kroppen. De øvelser her kan I selv lave sammen med borgeren, når I har 5 minutter.

Sådan har undervisningen lydt i de seneste ti uger, når to hold elever på Sosu Østjylland har haft mindfulness på skemaet.

Underviser Hanne Ravn oplever, at forløbet har en afstressende effekt på eleverne, som de både kan bruge i skolen og når de senere møder borgerne i en hektisk hverdag.

- Det er altid afgørende at være nærværende, når vi arbejder med andre mennesker. Det gælder især, når vi står ved siden af en person, som er døende eller måske dement. Når vi træner mindfulness, arbejder vi også med at styrke evnen til at udvise medfølelse, være empatisk og have barmhjertelighed med de mennesker, som vi skal drage omsorg for. Så vi

træner nogle af de kompetencemål, der er i uddannelsen, fortæller Hanne Ravn.

Og undervisningen ser ud til at give pote, når man spørger de kommende social- og sundhedshjælpere.

- Jeg bruger det med fokus på åndedrættet i mit arbejde med demente. Bare det, at jeg trækker vejret dybt ved siden af en borger, der er forvirret eller ked af det, kan gøre, at han stopper med at græde, siger Lene.

  • Forløbet er en del af pilotprojektet ’Stressfri hverdag for børn og unge’ i samarbejde med Dansk Center for Mindfulness.
  • Centeret har modtaget 12,5 millioner kroner af Folketingets Satspuljemidler til at uddanne lærere til at undervise elever i mindfulness. Projektet løber fra 2019 til 2021.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125