23948sdkhjf

Demensrettet velfærdsteknologi på skoleskemaet

Professionshøjskolen Absalon udbyder nu et kursus, hvor man kan lære om velfærdsteknologiske løsninger rettet mod borgere med demens.

Det er det dansk-tyske projekt Demantec, der over tre år har undersøgt brugen af teknologi i plejen af borgere med demenssygdomme.

Resultaterne har skabt baggrund for udgivelsen af en Go-to-guide til succesfuld implementering, som giver tips til, hvordan man udgår de faldgruber, der typisk opstår, når ny teknologi tages i brug og ændre arbejdsgange og samarbejdsformer.

Nu skal erfaringerne ud at leve i praksis.

- En ting, der træder tydeligt frem er, hvor betydningsfuld ledelsens rolle er i forhold til implementering af ny velfærdsteknologi. Hvis medarbejdere, der skal anvende produktet til daglig, ikke tydeligt kan se fordelene ved det nye produkt, er man langt fra en succesfuld implementering, siger Lise Ringkvist fra Syddansk Sundhedsinnovation, der står bag implementeringsguiden.

Fokus på at få medarbejderne med
Projektets praktiske erfaringer med velfærdsteknologi i plejesektoren afslører, at der er et behov for større medarbejderinddragelse og refleksioner over, hvordan teknologi bruges, hvis den skal skabe værdi for både borgere, medarbejdere og kommunens pengekasse.

- Medarbejdere ude i praksis skal inddrages, hvis teknologi skal have værdi. Derfor vil vi tilbyde et nyt diplommodul, som uddanner nøglepersoner, der kan facilitere læringsrum på plejecentrene, siger Ulla Skjødt fra Professionshøjskolen Absalon, der har været med at til at skabe den nye uddannelse.

Hun fortsætter:

- Læringsrummene skal give medarbejdere mulighed for at reflektere over konkrete situationer fra hverdagen i forhold til borgere, der lider af demens og sammen træffe beslutninger vedrørende teknologiske muligheder for den enkelte borger. 

Det nye undervisningsmodul udbydes på professionshøjskolen Absalon til efteråret.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187